112
17 okt 2017, 21:11
#MeToo neemt een steeds grotere vorm aan: duizenden vrouwen die te maken hebben gehad met seksuele intimidatie spreken zich uit op social media. Dit na de beschuldigingen aan het adres van producent Harvey Weinstein. Hetzelfde gebeurde twee jaar geleden in Nederland met #ZegHet. Deze hashtag bedacht Anke Laterveer omdat zij de wereld wilde vertellen over de man die haar had misbruikt. Omdat dit gebeurde in haar eigen huis en geweld of seksuele intimidatie niet aantoonbaar was door de politie, werd de dader niet vervolgd. Door haar verhaal op deze manier te delen, wilde ze andere slachtoffers, mannen en haar omgeving waarschuwen en hen wijzen op het belang van openheid en het zoeken van (deskundige) hulp. Dat er nu zo veel aandacht is voor #MeToo snapt Anke wel: “Het verbetert. Vrouwen durven iets te zeggen en hun verhaal te delen. Meningen worden hierdoor genuanceerder en dat is belangrijk. Zo komt er meer aandacht in de politiek en de maatschappij.” Verlink je varken Laterveer ziet alleen niets in de ontwikkeling van de hashtag in Frankrijk. Hier worden ‘daders’ openbaar aan de schandpaal genageld met #balancetonporc, wat ‘verlink je varken’ betekent. “Er zijn meestal geen getuigen van wat zo’n vrouw heeft meegemaakt. Als je op internet de dader bekend maakt dan zijn daar wel getuigen van. Je zou dan kunnen worden aangeklaagd voor smaad en je verkrachter nog geld moeten betalen ook. Dit lijkt me niet slim”, aldus Anke. Campagne Tegelijkertijd is het Nederlandse Fonds Slachtofferhulp ook bezig met een campagne over seksuele intimidatie en lanceerde gisteravond de campagnevideo. “1 op de 8 vrouwen in Nederland geeft aan ooit te zijn verkracht. Veel slachtoffers durven zich niet te melden of melden zich te laat. Wij hopen dat slachtoffers na het zien van deze campagne beseffen dat deskundige hulp zoeken de beste optie is”, vertelt Nicky Bredemeijer van Fonds Slachtofferhulp.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.