112
30 mei 2021, 11:45
De onbewaakte spoorwegovergang in het Overijsselse Zenderen waar in maart een 21-jarige maaltijdbezorger omkwam bij een treinongeluk is definitief opgeheven. Afgelopen nacht is spoorbeheerder ProRail begonnen met het weghalen van de oversteek.
Op zondag 7 maart gaat het gruwelijk mis als een maaltijdbezorger vanuit Hengelo onderweg is naar een klant in het naburige Zenderen. De bestuurder is bijna bij de bestemming als hij een onbewaakte spoorwegovergang oprijdt. Daar wordt zijn busje gegrepen door een goederentrein. De wagen worden honderden meters meegesleurd.
De man raakt levensgevaarlijk gewond en overlijdt ter plaatse aan zijn verwondingen. Eigenaar Alex Fokkink van Spare Rib Express, waar de maaltijdbezorger werkte, vertelt na het tragische ongeluk aan Hart van Nederland dat de bestelling opvallend genoeg geplaatst is door een opzichter van de NS, die toezicht houdt bij de bewuste overweg.
De horecabaas leeft sinds het drama naar eigen zeggen in een film. "Regelmatig schiet me het gemoed vol", zegt hij daags na de fatale botsing. Fokkink kent de gevaarlijke spoorwegovergang maar al te goed. "Ik ben er zelf vaak genoeg geweest." Een paar dagen na het ongeluk wordt besloten om de oversteek met hekken af te sluiten om verkeer te weren.
Ondanks de hekken steken er toch nog mensen over op de gevaarlijke plek en moeten er boetes worden uitgedeeld. Reden voor de spoorbeheerder om de gemeente Borne, waar Zenderen onder valt, dringend te adviseren om de overgang versneld weg te halen om zo verder leed te voorkomen.
Daar is nu gehoor aan gegeven: in de nacht van zaterdag op zondag is de bestrating bij de oversteek verwijderd en ook de waarschuwingsborden en -hekken zijn verdwenen. Maandag volgt de laatste stap, dan wordt de sloot naast het spoor doorgetrokken en herinnert er niets meer aan de gevaarlijke overweg waar eerder dit jaar de maaltijdbezorger het leven liet.
In Nederland waren zo'n 180 onbewaakte spoorwegovergangen die openbaar toegankelijk zijn. Daarvan zijn er inmiddels bijna 75 gesloten. ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat streven ernaar om de resterende overwegen zonder slagbomen, knipperlichten of bellen voor januari 2023 op te heffen.
Bovenstaande reportage werd in maart uitgezonden in Hart van Nederland
Foto: SPS Media
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.