nieuws
6 apr 2019, 23:09
De 18-jarige William Maasse verongelukte in 2017 op een spoorwegovergang aan de Ruitenbeekweg in zijn woonplaats Lunteren. Zijn ouders hebben geen goed woord over voor ProRail's nieuwe veiligheidscampagne 'Victim Fashion, created by accident’, waarin (nagemaakte) beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk worden getoond. Ook de voorgeschiedenis van deze campagne kan hun goedkeuring bepaald niet wegdragen. Eind vorig jaar zagen de ouders online ineens een foto van een gehavende sneaker, die wel heel erg leek op de schoenen die William droeg op de dag dat hij om het leven kwam, met daarbij zijn naam. Het blijkt een voorstudie te zijn van de huidige campagne van ProRail, die per abuis op internet terecht zijn gekomen. De schoenen blijken niet die van William te zijn, maar het kwaad is al geschied. Lees ook: NS vindt ProRail-campagne ‘Victim Fashion, created by accident’ ongepast Linda, de moeder van William, dient een klacht in bij het reclamebureau dat de campagne onder hun hoede heeft en de foto wordt verwijderd. Stuitend vindt ze het dat de uiteindelijke campagne wel voortborduurt op de foto.
Jan, William's vader, noemt de campagne "absurd". "ProRail toont soortgelijke schoenen, dus je legt weer die link. Je blijft continu hangen in wat er gebeurt is. Vergeten doe je het nooit, maar je wil het een plaats kunnen geven en dat kan niet op deze manier." Lees ook: Machinisten boos: ‘Diezelfde kleding hebben we gezien, maar dan met mensen erin’ Niet alleen nabestaanden van mensen die op het spoor om het leven kwamen, maar ook machinisten en conducteurs spraken hun afschuw uit. "En namens een groot aantal machinisten bedankt voor weer een paar slapeloze nachten, met jullie impactvolle ideeën", twitterde een van hen woedend.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.