Milieu en Gezondheid
30 sep 2021, 18:48
Floris en Naphassa, eigenaren van het Utrechtse restaurant Waku Waku, zijn ook na de uitspraak van de rechter vandaag "sowieso" niet van plan hun klanten te vragen om hun QR-codes, aldus hun woordvoerder tegen Hart van Nederland. Dat betekent dus dat de deuren van de eetgelegenheid op last van de gemeente gesloten blijven. "We gaan kijken wat ervan gaat komen."
De rechter oordeelde donderdagmiddag in het kort geding dat de eigenaren aanspanden dat het restaurant gesloten blijft, tenzij ze hun klanten toch vragen om hun QR-code. De eigenaren stelden dat het discriminatie is om mensen uit te sluiten omdat ze geen code kunnen of willen laten zien, maar daarin gaf de rechter ze ongelijk. "Het klanten vragen om een coronapas te tonen, is geen discriminatie", vindt de rechter.
De ondernemers zijn enorm teleurgesteld, zegt hun woordvoerder, want ze gingen eigenlijk uit van een positieve uitspraak. 'We hadden gedacht dat de rechtsstaat enigszins zou werken maar nu is duidelijk dat dat niet zo is."
Ze gaan nu een paar dagen rust nemen en bepalen dan welke vervolgstappen ze zullen nemen. "Eén ding is zeker", benadrukt de woordvoerder, "we zijn nog niet klaar en zullen door blijven gaan en blijven strijden voor waar we voor staan en dat is geen discriminatie. En zeker niet in de horeca!"
Medestanders organiseerden een crowdfundactie voor de eigenaren, daar is inmiddels ruim 243.000 euro mee opgehaald.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.