Terug

Volg Hart van Nederland

Onderzoek: verplicht winkelen met karretje heeft geen effect op afstand houden

Onderzoek: verplicht winkelen met karretje heeft geen effect op afstand houden

Milieu en Gezondheid

2 juni 2021, 06:42

Of je nou boodschappen doet voor de hele week of alleen een zak chips haalt, bij de meeste supermarkten moet je sinds het uitbreken van het coronavirus verplicht een winkelwagentjes pakken. Maar dat zorgt er helemaal niet voor dat we beter 1,5 meter afstand houden.

Dat blijkt uit onderzoek van de UvA dat Hart van Nederland heeft ingezien. Supermarktmanager Andre van Reijen is blij: "Ik heb gelijk de regels aangepast".

Winkelen met sensor

Zeven dagen lang werd er in de supermarkt van Van Reijen onderzoek gedaan naar welke maatregelen in de supermarkt ervoor zorgen dat klanten meer afstand houden. Bezoekers droegen een sensor om de afstand te meten en de onderzoekers zetten meerdere maatregelen in om te kijken wat het effect zou zijn. En wat blijkt: "uit het onderzoek komt naar voren dat het verplicht stellen van een winkelwagen niet leidt tot minder contacten tussen mensen binnen 1,5 meter", zegt onderzoeker Tessa Blanken van de UvA tegen Hart van Nederland.

Van Reijen had de resultaten wel verwacht. "Ik zie elke dag hoe consumenten zich bewegen. Om besmet te raken heb je langer intensief contact nodig. Mijn bedrijf is niet gemaakt op afstand houden." Volgens hem winkelen veel klanten ook liever met een mandje of helemaal zonder. "Als papa pannekoeken gaat maken en de stroop is vergeten, wil hij naar de supermarkt, snel de fles pakken en langs een paal om het af te rekenen. Zo'n heel proces om een karretje te pakken en te desinfecteren duurt voor veel mensen te lang."

Mandje of winkelwagen

De supermarktmanager kreeg de tussentijdse resultaten te zien omdat de proef in zijn winkel was gedaan. "Ik heb gelijk de regel aangepast. Nu laat ik de klanten kiezen of ze een mandje willen gebruiken of niet. Mijn dochter heeft ook een supermarkt, ook daar is het niet meer verplicht."

Volgens de onderzoekers is de enige maatregel die echt werkt: beloning. De meeste afstand werd gehouden toen de onderzoekers de klanten een zakje paaseitjes gaven bij goed gedrag. "Dat weten we vanuit de gedragswetenschap. In alle maatregelen gingen we van het negatieve uit, we werden gestraft. Dat werkt niet altijd."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.