Terug

Volg Hart van Nederland

Steeds meer jongeren zijn gameverslaafd: 'In coronatijd heb ik het heel zwaar gehad'

Steeds meer jongeren zijn gameverslaafd: 'In coronatijd heb ik het heel zwaar gehad'

Milieu en Gezondheid

19 mrt 2021, 20:18

Het aantal jongeren dat gameverslaafd is, is tijdens het afgelopen coronajaar gestegen. Yes We Can Clinics, een kliniek die jongeren helpt met verslavingen, ziet steeds meer jongeren binnenkomen die te kampen hebben met een gameverslaving.

Uit cijfers van Yes We Can Clinics blijkt 49 procent van de jongeren die onder behandeling staan in de kliniek te kampen hebben met een gameverslaving. In maart vorig jaar lag dat percentage nog op 29 procent.

Yes We Can Clinics vermoedt dat de uitbraak van het coronavirus zeker een effect heeft op de stijging van het aantal jongeren met een gameverslaving in de kliniek. Maar hier wordt tijdens de intake niet specifiek naar gevraagd.

Laag zelfbeeld

De 19-jarige Stacey is één van de jongeren die werd geholpen in de kliniek. Ze was acht jaar lang verslaafd aan Habbo, een game waarin gebruikers een avatar kunnen aanmaken, hotelkamers inrichten, games spelen en missies volbrengen. Dat doe je niet alleen, maar samen met andere online spelers. De game kent miljoenen unieke bezoekers per maand.

"Het begon ongeveer op mijn tiende", vertelt Stacey aan Hart van Nederland. "Ik werd gepest op school en was een beetje een buitenbeentje. Ik zag op een reclame iets van Habbo. Door mijn lage zelfbeeld wilde ik perfect zijn binnen Habbo. Dus ik stal geld van mijn ouders en zodat ik daar goed was."

Depressie door gameverslaving

Uiteindelijk raakt Stacey in een depressie, zo komt ze bij kliniek Yes We Can Clinics uit. Ze gaat in therapie, omdat ze niet meer zonder het spel kan. "Nu gaat het goed met me, ik ben een stuk zelfverzekerder. Ik heb het gamen niet meer nodig en kan gewoon genieten zonder te gamen."

Stacey, inmiddels helemaal gestopt, merkte dat ze het de afgelopen maanden lastiger had. "In coronatijd heb ik het heel zwaar gehad. Je kan niet werken, bedrijven nemen je niet aan. Je moet zelf een dagindeling maken. Ik snap wel dat jongeren die er nu mee kampen dat het lastig voor ze is. Buiten coronatijd zou ik lekker gaan werken. Nu zorg ik dat ik iedere dag iets te doen heb."

Ontsnappen aan de realiteit

Martin Verschoor, hoofdredacteur van gameblad Power Unlimited, zegt dat het vaker voorkomt dat mensen met een laag zelfbeeld gameverslaafd raken. "Mensen gebruiken het om te ontsnappen aan de realiteit. In games vinden ze een wereld waar ze zich thuis voelen."

Volgens Verschoor is het lastig om te zeggen of er door de pandemie meer mensen gameverslaafd raken. Andere hobby's worden immers ook meer gedaan. "In 2022 wordt gameverslaving opgenomen als officiële ziekte door wereldgezondheidsorganisatie WHO. Dan komen er ook aanbevelingen voor behandelmethodes."

Zo lang mogelijk online

Ondertussen proberen de makers van de spelletjes je zo lang mogelijk online te houden. "Je kunt het vergelijkingen met gokkasten. Die doen hetzelfde: ze halen alles uit de kast, compleet met toeters en bellen. In een game is het ook zo: als je wint zie je vuurwerk en mensen dansen. Dat geeft een goed gevoel. Zo ben je eerder geneigd terug te keren."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.