nieuws
4 jan 2023, 19:25
Het is iets wat veel mensen de afgelopen maanden bezighoudt, de energiekosten. Ze zijn hoger dan ooit en het prijsplafond, dat sinds 1 januari geldt, moet de kosten behapbaarder maken. Maar het is voor mensen nu erg lastig om te zien hoeveel ze precies betalen aan gas en stroom.
In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe prijsplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. Ook geven sommige energiebedrijven geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters.
De klantenservice van de bedrijven hebben het superdruk met vragen.
De regeling zorgt ervoor dat je in 2023 niet meer betaalt dan 1,45 euro per m3 gas en voor stroom niet meer dan 0,40 euro per kWh. Het verschil met de daadwerkelijke prijs van energie op het moment wordt opgevangen door de overheid. Wel zit er een maximum op het plafond: per jaar mag je niet meer gebruiken dan 1200 m3 gas en 2900 kWh stroom voor de afgesproken prijs. Als je meer gebruikt dan het maximum, betaal je de prijs van je leverancier.
In de verbruiksoverzichten van Greenchoice is geen onderscheid tussen de tarieven die je betaalt onder het prijsplafond en boven het prijsplafond verwerkt. "Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit Eneco is bezig met een online tool, waarin klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerder verwacht dat de tool eind deze maand of begin volgende maand gepubliceerd is.
Ook Vattenfall werkt nog aan de informatievoorzieningen over de nieuwe tarieven. Volgens een woordvoerder is het "best wel complex".
De klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent worden al dagen overspoeld met vragen. De wachttijden bij de telefonische klantenservice liep soms wel op tot een uur, en er waren zelfs wachttijden op de app. Dat heeft ook te maken met het feit dat honderdduizenden mensen hun meterstanden door moesten geven. Inmiddels zijn de wachttijden af aan het nemen.
Niet iedereen is geholpen door het prijsplafond. Youri heeft zijn woning verduurzaamd en heeft het gevoel dat hij wordt gestraft daarom. Want hij gebruikt geen gas, alleen maar elektra met een warmtepomp. En die gebruikt flink wat stroom. Zo'n 6500 kWh per jaar, ruim 4000 hoger dan het energieplafond. Hij vertelde daar eerder over aan Hart van Nederland:
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.