Terug

Volg Hart van Nederland

Wat is goedkoper: veel rijden met benzine, of loont diesel nog in 2022?

Wat is goedkoper: veel rijden met benzine, of loont diesel nog in 2022?

Verkeer

22 sep 2022, 19:59

De brandstofprijzen reikten in 2022 tot nieuwe hoogten, voor een groot deel door de Russische inval in Oekraïne. Waar diesel ooit werd gezien als dé brandstof die je moest hebben als je lange afstanden reed, is het nu duurder aan de pomp dan benzine. Daardoor is de rekensom voor dieselrijders veranderd en is het nog maar de vraag: wat is goedkoper? En is er nog wel een omslagpunt?

Veel ruwe olie komt vanuit Rusland naar Europa toe, en in Nederland weten we met gespecialiseerde raffinaderijen als geen ander hoe we van die olie diesel moeten maken. Vandaar dat diesel altijd relatief goedkoop was in ons land. Maar door de oorlog in Oekraïne en de verminderde levering van die ruw olie naar het Westen neemt de prijs toe. Benzine kostte daardoor op het hoogtepunt 2,505 euro per liter en diesel 2,375 euro per liter, afgaande op de cijfers van UnitedConsumers, die de prijzen goed in de gaten houdt.

Hoeveel kost het?

Voor deze berekening maken we gebruik van de brandstofprijzen van 22 september 2022. De adviesprijzen van benzine zijn nu 2,082 euro per liter en van diesel 2,09 euro per liter. Nagenoeg gelijk dus, maar wie tankt nu tegen deze prijs? Ons vermoeden is niet de mensen die dit artikel lezen. Veel mensen zoeken een tankstation op dat bij hen in de buurt een goedkope prijs levert.

Om die reden rekenen we voor dit artikel met het gemiddelde van de vijf goedkoopste tankstations in Nederland volgens brandstof-zoeker.nl. Voor benzine betekent dit een literprijs van 1,80 euro, voor diesel is dit 1,83 euro, in tankstations verdeeld over het hele land.

Wegenbelasting

Naast de brandstofkosten heb je ook te maken met verschillen in de motorrijtuigenbelasting (mrb), die per provincie verschilt. Voor dieselvoertuigen is de belasting fors hoger dan voor benzineauto's. De wegenbelasting voor een benzineauto kost dit jaar tussen de 568 en 640 euro, voor een dieselauto betaal je tussen de 1.236 en 1.308 euro.

Rij je dus maar weinig kilometers elk jaar, dan is het eigenlijk altijd al voordeliger om een benzineauto te hebben vanwege het verschil in de mrb, ook wegenbelasting genoemd. Voorheen was er dan altijd een bepaald omslagpunt zodra je meer kilometers rijdt waarop het dan toch voordeliger wordt om diesel te rijden, omdat die gemiddeld minder liters verbruikt dan een benzineauto. Maar is dat in 2022 met de sterk gestegen dieselprijzen nog steeds zo?

Afschrijving

Naast de hogere mrb kost een dieselauto ook vaak meer geld om aan te schaffen. Als gevolg ben je ook meer geld kwijt aan de afschrijving. Dat wil zeggen: alle auto's worden met de tijd minder waard, maar een duurdere auto verliest over tijd meer van hun waarde dan goedkopere auto's.

Om dat te berekenen gebruiken we een benzine- en dieselvariant van de Peugeot 208, de tot nu toe best verkopende auto van 2022. De dieselversie (Peugeot 208 1.5hdi blue hdi active pack 75kW) is daarvan te koop vanaf 26.990 euro, de vergelijkbare benzineversie (Peugeot 208 1.2 puretech active pack 75kW) kost 24.430 euro. Een verschil van 2.560 euro. Over verloop van 5 jaar loopt het verschil in de jaarlijkse afschrijvingskosten zo op tot 512 euro, nog niet uitgegaan van de restwaarde die vermoedelijk ook lager ligt bij een dieselauto.

Hoeveel verbruik je?

Om dat omslagpunt te berekenen is de vraag: wat verbruik je nu als dieselrijder over lange afstanden, en wat als benzinerijder? Volgens UnitedConsumers verbruikt een gemiddeld benzineauto 15 kilometer op 1 liter benzine. Dieselauto's rijden met 1 liter al gauw 21 kilometer, een stuk zuiniger dus. Omgerekend naar 100 kilometer, kost dat 6,67 liter benzine terwijl je voor dezelfde afstand slechts 4,76 liter diesel gebruikt.

Om de berekening straks makkelijker te maken gaan we het verbruik omrekenen naar hoeveel diesel en benzine per kilometer kost. 100 kilometer in je benzineauto kost dan (6,67*1,80=) 12 euro, oftewel 12 cent per kilometer. Voor een dieselauto is de berekening (4,76*1,83/100=) 8,7 cent per kilometer. Het precieze voordeel van dieselauto's is dan dus gemiddeld 3,3 cent per gereden kilometer.

Omslagpunt

Is er dan nog een omslagpunt in 2022? Ja die is er wel, maar het kantelpunt ligt hoger dan dat we van de afgelopen jaren gewend waren. Was het ooit nog voordeliger om een dieselauto te nemen wanneer je minimaal 15.000 kilometer per jaar rijdt, ligt dat punt tegenwoordig veel hoger.

Om dat omslagpunt te berekenen gaan we allereerst uit van het middelpunt van de wegenbelastingen: 604 euro voor benzinerijders, 1.272 euro voor de diesel. Dat betekent dus dat je met een benzineauto aan de start een voordeel hebt van (1272-604=) 668 euro. Daarnaast is het verschil in afschrijfkosten jaarlijks 512 euro bij een Peugeot 208, resulterend in een totaalbedrag van 1.180 euro.

Wil je dat bedrag van 1.180 euro compenseren, zullen er veel kilometers gereden moeten worden. Aangezien een dieselauto gemiddeld 3,3 cent per kilometer bespaart, delen we 1.180 euro door 0,033. Dan komen we uit op een cijfer van 35.757 en zo weten we het omslagpunt van dieselauto's op 22 september 2022. Gemiddeld genomen moet je nu dus ruim 35.000 kilometer rijden wil je het voordelige omslagpunt voor dieselauto's bereiken, bijna dezelfde afstand als de omtrek van de aarde en fors hoger dan de 15.000 kilometer die het ooit was.

Natuurlijk kan het cijfer met de dag weer veranderen, en ook kan het anders zijn als het (afschrijvings)verschil tussen je gewenste benzine- of dieselauto hoger of lager is. Dan kan je op basis van bovenstaande uitleg een andere berekening maken, al is deze berekening geschikt voor de meeste mensen.

Met de toenemende energieprijzen in 2022 kijken we allemaal naar de kleintjes. We zochten voor je uit wat de beste keuzes zijn als je naar de goedkoopste opties zoekt. Lees hier onze andere artikelen in de reeks 'Wat is goedkoper?'

Bovenstaande video is eerder uitgezonden bij Hart van Nederland

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.