Milieu en Gezondheid
25 mrt 2020, 16:59
Een speciale app moet ervoor zorgen dat Brabantse families beter op de hoogte gehouden kunnen worden over de toestand van coronapatiënten die zijn overgeplaatst naar intensive care-afdelingen van ziekenhuizen in Groningen, Friesland en Drenthe. Zowel IC-personeel als families van slachtoffers merken dat het moeilijk is om goed in contact te blijven met elkaar. Terwijl er op de IC's coronapatiënten liggen te vechten voor hun leven. Peter van der Voort, hoofdarts van de IC-afdeling het in Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), bevestigt dit. “Er is wel contact tussen verpleegkundigen en de families thuis. Dat gaat echter behoorlijk houtje-touwtje. We zijn ontzettend druk en dan is het moeilijk om tijd te vinden om naasten goed op de hoogte te houden.” Artsen en verpleegkundigen denken daarom na over mogelijke oplossingen. Een van hen is Lorette Gijsbers, IC-verpleegkundige van het Spaarne Gasthuis in Haarlem. “Er moet een landelijk netwerk komen. Mensen hebben namelijk allerlei vragen over de IC, ze hebben veel behoefte aan coaching en contact met lotgenoten. Iedere IC in Nederland loopt hier nu tegenaan, er is alleen geen tijd. Er werd al gewerkt aan een app om dit te realiseren, het is nu nog meer van belang om deze zo snel mogelijk online te krijgen."
De applicatie is een initiatief van Stichting FCIC (Family and Patient Centered Intensive Care), een organisatie waarin ic-professionals en wetenschappers de krachten bundelen om de impact van een IC-opname zoveel mogelijk te beperken. Gijsbers: "De coronacrisis is nog niet voorbij. Er is dus haast bij geboden en dat kost tijd en geld. De ontwikkeling is in volle gang, er wordt hard aan gewerkt. Ik zie bijvoorbeeld voor me dat families dankzij de applicatie door middel van filmbeelden kunnen zien hoe de patiënt erbij ligt.”
Het initiatief voor een centrale applicatie wordt toegejuicht door Judith uit het Brabantse Prinsenbeek. Haar 71-jarige vader is afgelopen weekend met een ambulance overgebracht naar de intensive care van het UMCG. Inmiddels liggen in dat ziekenhuis al 13 patiënten uit Brabant. “Het is allemaal erg lastig", legt Judith uit. "Mijn vader ligt nu namelijk in een bed in Groningen, maar we hebben daar helemaal geen beeld bij. We zijn ook niet welkom, dat begrijpen we natuurlijk. Er is wel contact over mijn vader met het personeel daar, dat is alleen niet heel erg uitgebreid. Ik maak daar ook niet zo veel van, want ik weet hoe druk ze het daar nu hebben.” Wanneer de app klaar is voor gebruik is onbekend. Ontwikkelaars werken achter de schermen hard om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Daar is volgens Lorette Gijsbers nog veel geld voor nodig en daar wordt naarstig naar gezocht. Gijsbers: “Ik zie vanuit mijn verpleegkundige kant de noodzaak, daarom zijn we hiermee gestart. Er moet snel iets komen, want we staan in een enorme chaos. Er is nu daadkracht nodig.”
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.