nieuws
23 nov 2018, 15:44
De kortingen die winkeliers geven tijdens Black Friday zijn gemiddeld niet hoger dan in de rest van het jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De meeste kortingen schommelen rond 20%. Een enkele aanbieding is wél de moeite waard. Zeker als winkeliers met elkaar gaan concurreren om de beste deal. Winkels geven het hele jaar door kortingen op producten. Alleen op Black Friday maken ze er meer en agressiever reclame voor. De Consumentenbond bekeek tijdens de koopjesdag de aanbiedingen van tientallen producten en vergeleek die met prijzen eerder in het jaar. De meeste aanbiedingen zijn wel ‘echt’, maar niet spectaculair. Lees ook: Is Nederland werkelijk klaar voor Black Friday? Slechts een op de tien aanbiedingen blijkt wél de moeite waard, zoals een Fitbit-sporthorloge van €119 voor €79 en de JBL speaker van €139 voor €100. Met die laatste begon supermarktketen Aldi te stunten, waarna Media Markt, Bol.com, Coolblue en BCC volgden. Zo leidt de Black Friday-gekte toch nog tot mooie voordeeltjes voor sommige consumenten.
De onderzoekers kwamen ook nep-aanbiedingen tegen. Met van-voorprijzen suggereren winkels dan flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Zo biedt webwinkel Otto een vaatwasser aan van €419 voor €369. Maar de vaatwasser kostte het hele jaar al €369. Ook Coolblue maakt zicht schuldig aan prijsmisleiding met het aanprijzen van een stofzuiger van €219 voor €159. Vorige week kostte de stofzuiger bij de webwinkel €179. De korting op de stofzuiger is dus een stuk minder dan voorgespiegeld. Een woordvoerder van de webwinkel spreekt van een vergissing. Coolblue zegt voor de van-prijs uit te gaan van de gemiddelde prijs in de afgelopen zes weken. Inmiddels is de 'van-prijs' op de site aangepast naar 179 euro. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan boetes uitdelen aan bedrijven die adverteren met nepkortingen. Daarvan is wettelijk gezien sprake als winkeliers de 'van-prijs' in de drie maanden voorafgaand aan de korting nooit hebben gerekend. ''We letten daar scherp op'', zegt een woordvoerder van de ACM. Coolblue benadrukt dat de aanbieding met de stofzuiger niet in strijd met de wettelijke regels was. Beide webwinkels gingen al eerder de mist in bij een onderzoek van de Consumentenbond naar aanbiedingen. Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk in de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn.
Black Friday is een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen. Na de feestdag Thanksgiving, waarbij men cadeaus voor elkaar koopt, gaan de spullen massaal in de uitverkoop. Met kortingen tot wel 75%. Zulke hoge kortingen komen in Nederland bijna niet voor. De Consumentenbond adviseert echte koopjesjagers aan te gaan winkelen ná de feestdagen. Dan moeten immers de Nederlandse winkeliers hun voorraad kwijt. Bovenstaande beelden zijn eerder uitgezonden door Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.