nieuws
22 nov 2018, 17:09
Morgen is het Black Friday. De uit Amerika overgewaaide traditie luidt het feestseizoen in met verleidelijke aanbiedingen. Voor mensen met een gat in hun hand niet de meest makkelijke periode. In Nederland is Black Friday een vrij nieuw fenomeen, in de Verenigde Staten is het al jaren een grote graai- en pakshow in de winkelcentra en outlets. Wij vroegen aan consumentenpsycholoog Patrick Wessels, of we morgen inderdaad onze slag moeten slaan. Of dat we Black Friday kunnen laten voor wat het is. Black Friday wordt gevierd op de dag na Thanksgiving en markeert het begin van de kerstinkopen. Volgens Nederlandse cijfers is er wel ruimte en een markt voor Black Friday. Vorig jaar wisten winkels 22 procent meer omzet te draaien dan in diezelfde week een jaar eerder. Bij online-winkels ging dat zelfs nog sneller. Daar steeg de omzet zelfs met 42 procent. Lees ook: Black Friday zorgt voor topdrukte bij pakketbezorgers In de VS liggen die cijfers veel hoger, en wordt er elk jaar een waar feestje van gemaakt. Op de onderstaande beelden is wel te zien dat mensen zich nog wel eens willen laten gaan als het gaat op goede deals en zwaar afgeprijsde artikelen. https://www.youtube.com/watch?v=C3651a3t9L0 Veel winkels en winkelcentra gaan al vroeg in de ochtend open. Soms om middernacht soms om 03.00 uur het weerhoudt mensen er niet van om voor dichte deuren te wachten tot het moment daar is: het openen van de deuren. https://www.youtube.com/watch?v=VNEhu7eqyVQ Het openen van de deuren gaat ook vaak fout. Mensen worden tegen de deuren gedrukt door de massa achter hen of worden vertrapt als de duren van de winkels open gaan. Elke Black Friday raken er mensen gewond in de VS. https://www.youtube.com/watch?v=tWayKqFhKmE Het maakt niet uit wat welke artikelen korting hebben tijdens Black Friday mensen gooien zo snel mogelijk zoveel mogelijk in hun wagentje. https://www.youtube.com/watch?v=dPaMOtIqutI Zelf zoiets simpels als handdoeken is het rennen waard volgens de onderstaande Amerikanen. https://www.youtube.com/watch?v=9Orxh0TQRXs
Vorig jaar vroeg Hart van Nederland aan Wat vindt Nederland wat hun mening was over Black Friday. Daaruit bleek dat de Nederlander aardig op de hoogte is van het fenomeen Black Friday. 73 procent wist wat Black Friday was. Of zij ook daadwerkelijk op koopjesjacht gaan tijdens Black Friday waren zij iets terughoudender. 14 procent was van plan om te jagen op goede deals. 74 procent voelde daar niets voor. 12 procent wist nog niet wat zij gingen doen. Nederlanders blijken te nuchter te zijn voor black Friday. Volgens 38 procent van Wat vindt Nederland is de dag een commercieel gebeuren. 21 procent vertrouwt het niet en noemt het 'Fake Friday'. Slechts 17 procent denkt dat er echte goede deals en mooie kortingen tussen zitten. Bovenstaande beelden zijn vorig jaar uitgezonden door Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.