nieuws
9 mei 2018, 22:17
Smeren, Kleren, Weren, zo luidt de slogan van de nieuwe campagne van het KWF. De campagne is bedoeld om meer bewustwording te creëren voor de gevaren van de zon. De campagne richt zich vooral op kinderen, een kwetsbare doelgroep. Omdat kinderen in de groei zijn, gaat de celdeling snel. Zo snel dat niet alle beschadigde huidcellen kunnen genezen voordat ze gaan delen. Hierdoor krijgen ze een verhoogde kans op huidkanker (melanoomkanker). Het is daarom belangrijk om kinderen in te smeren, goed aan te kleden en niet de hele dag in de zon te laten.
Iemand die dat aan den lijve ondervonden heeft is Astrid Nollen. Na jarenlang in Afrika en Curaçao gewoond te hebben, kreeg ze acht jaar geleden melanoomkanker, een erg agressieve vorm van huidkanker. Met drie kinderen thuis moest en zou ze beter worden. “Ik wilde de diagnose niet geloven”, vertelt Astrid. “Ik kreeg van de artsen te horen dat de kanker was uitgezaaid en ik waarschijnlijk nog een paar maanden zou leven.” Omdat ze dit niet kon accepteren ging ze het internet op waar ze twee veelbelovende studies tegenkwam. Het geluk wilde dat een van die studies naar Nederland zou komen. “Ik heb er toen alles gedaan om dat te redden.” Uiteindelijk heeft die studie er mede voor gezorgd dat Astrid haar kinderen kan zien opgroeien, want ze is 100% schoon verklaard. Sindsdien zet ze zich in voor Stichting Melanoom: “Ik heb zoveel geluk gehad en dat maakt dat ik wil helpen waar ik kan.”
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.