Terug

Volg Hart van Nederland

Voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto

Voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto

Weerbericht

25 apr 2018, 13:32

In 2017 vielen voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto. Een kwart van de fietsers die betrokken raakte bij een ongeluk reed op een e-bike. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Het aantal fietsers dat om het leven kwam in het verkeer lag afgelopen jaar op 206 doden. Dat zijn er 16 meer dan in 2016 en het hoogste aantal fietsdoden in tien jaar tijd. Het aantal verkeersdoden in de auto daalde afgelopen jaar juist, van 231 naar 201 slachtoffers. Opvallend is dat het aantal mensen dat betrokken raakte bij een fietsongeluk alleen onder mannen is toegenomen. Bij vrouwen nam het aantal verkeersdoden op de fiets juist af en daalde van 64 in 2016 naar 58 in 2017.

Vooral e-bikes gevaarlijk

Van alle 206 fietsslachtoffers zijn 57 mensen verongelukt op een e-bike. Dit is ruim een kwart van alle fietsdoden. Ook hier is een stijging te zien ten opzichte van 2016 en ook alleen bij de mannen. Meer dan driekwart van de mannen die betrokken raakte bij een fietsongeluk was 65-plusser. Binnen deze groep is het aantal e-bikedoden in het afgelopen jaar zelfs verdubbeld. Bekijk in het overzicht hieronder hoeveel verkeersdoden er in de afgelopen jaren in uw provincie zijn gevallen:

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.