Politiek
24 mei 2018, 07:00
Vanaf vrijdag gaat de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) van kracht, oftewel: de nieuwe privacywet. Dankzij de nieuwe wet gelden straks in heel Europa dezelfde privacyregels die in Nederland de huidige Wet bescherming persoonsgegevens vervangen. In aanloop naar de invoering van de AVG is er veel gebeurd op het gebied privacy. Zo was er veel discussie over de sleepwet en lag Facebook onder vuur nadat het de gegevens van miljoenen gebruikers had gelekt naar het Britse onderzoeksbureau Cambridge Analytica. De nieuwe privacywet geeft consumenten nieuwe rechten en legt bedrijven en organisaties die informatie van gebruikers verzamelen nieuwe verplichtingen op. Maar verandert er nu precies? En wat gaan we daar in de praktijk van merken?
De wet gaat over het verwerken van persoonsgegevens, zoals locatiegegevens of een identificatienummer. Gegevens over ras of gezondheid mogen niet worden verwerkt, tenzij er een geldige reden is. Het begrip 'verwerken' is breed. Denk aan het verzamelen, wissen, opslaan en raadplegen van gegevens. Bedrijven mogen in zes gevallen jouw gegevens verwerken:
Overeenkomst De webshop heeft je adres nodig om jou een pakket te sturen.
Wettelijke verplichting Een bedrijf moet jouw gegevens aan de politie doorgeven, als die daarom vraagt.
Vitale belangen Je bent betrokken bij een ongeluk en iemand bekijkt daarom je (medische) gegevens op je telefoon.
Algemeen belang De gemeente plaatst camera’s in het centrum voor toezicht.
Gerechtvaardigd belang Denk aan de personeelsadministratie van een bedrijf.
Toestemming van de gebruiker Wanneer je zelf als gebruiker toestemming geeft voor het verwerken van je gegevens.
De basis van de wet blijft hetzelfde. Zo mag je als vereniging of webshop niet teveel gegevens verwerken en deze niet te lang bewaren.
Waar je als burger vooral veel van gaat merken, is dat er vaker om toestemming wordt gevraagd. Misschien heb je de afgelopen weken al e-mails van webshops ontvangen, waarin om je toestemming wordt gevraagd om de nieuwsbrief te blijven ontvangen. Je moet vanaf 25 mei namelijk nadrukkelijk toestemming geven voor zulke berichten. Een keer je e-mailadres achterlaten omdat je er iets hebt besteld, telt niet. Zo mogen webshops niet meer vooraf aangekruiste hokjes gebruiken. Je moet echt een actieve handeling plegen. Wie zwijgt, stemt toe gaat niet langer op. Bedrijven mogen daarnaast niet meer in een keer voor heel veel dingen toestemming vragen. Voor elk onderdeel waarvoor het bedrijf jouw gegevens wil gebruiken, moeten ze apart toestemming vragen. Ook nieuw in de AVG is het recht om vergeten te worden. Je mag een bedrijf of zoekmachine vragen om jouw persoonsgegevens te wissen. In de huidige wet is hier al iets over opgenomen, maar is het recht beperkt tot bepaalde gegevens. Daarnaast mag je volgens de AVG bij een organisatie of gemeente opvragen welke gegevens ze van je hebben.
Het lijkt nu alsof de AVG alleen geldt voor grote (online) bedrijven, maar ze geldt net zo goed voor de overheid, zzp'ers en kleine organisaties. Zodra je persoonsgegevens verwerkt, moet je je aan bepaalde rechten en plichten houden. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat ze de wet naleven. De Autoriteit Persoonsgegevens checkt of een organisatie de gegevens rechtmatig verwerkt, of het doel duidelijk is omschreven, of ze integer met je gegevens omgaan en of ze die tijdig weer verwijderen. Doen ze dat niet, dan kunnen ze een hoge boete krijgen.
De Autoriteit Persoonsgegevens geeft consumenten daarnaast de volgende tips om hun persoonsgegevens beter te beschermen:* Zorg ervoor dat apps, games en websites niet zomaar bij jouw informatie kunnen.
Pas de privacyinstellingen op je smartphone aan, zoals locatievoorzieningen.
Wees bewust van de sporen die je achterlaat op het internet. Alles wat je doet, beïnvloedt de informatie die je krijgt.
Maak gebruik van je (nieuwe) privacyrechten. Je hebt recht om verzamelde gegevens in te zien, te bewerken of te (laten) verwijderen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.