Terug

Volg Hart van Nederland

Campagne SIRE moet Nederlanders bewuster maken van huftergedrag

nieuws

4 mrt 2019, 08:04

Bumperkleven, het negeren van een caissière in de supermarkt, treiteren en bespugen van OV-medewerkers, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media. Zomaar een paar voorbeelden die in de nieuwe SIRE-campagne voorbij komen. Volgens SIRE (Stichting Ideële Reclame gebeurt het elke dag en veel te vaak. Vaak hebben we het niet eens door.

#DOESLIEF

Met de campagne van SIRE moeten Nederlanders weer eens wat aardiger voor elkaar worden. Onder de hashtag #DOESLIEF wordt een poging gedaan om mensen ertoe te bewegen beter met elkaar om te gaan. ''Er lijkt een discrepantie te bestaan tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar", zegt campagneleider Edwin Beijer. SIRE wil met de campagne Nederland ''een beetje mooier en liever maken". De campagne is op de meest uiteenlopende media te zien. Donderdag zal SIRE tijdens een DOESLIEF-dag reageren op onaardig gedrag op de sociale media. De stichting roept Nederlanders op om op vervelend gedrag te reageren met de hashtag #DOESLIEF. Tekst gaat verder onder de video. https://www.youtube.com/watch?time\_continue=1&v=CjzELi7ydxA

Niet op aangesproken

Uit onderzoek waarop SIRE zich baseert blijkt dat mensen zich vooral vervelend gedragen in het verkeer, op sociale media en in het openbaar vervoer. Dan gaat het om onder andere bumperkleven, voordringen, burenruzies, geluidsoverlast op straat en bij de buren en hatelijke berichten op sociale media. Bijna iedereen (87 procent) vindt dat we aardiger kunnen zijn voor andere mensen, maar slechts 15 procent van de Nederlanders vindt dat we ook echt leuk met elkaar omgaan. Nog geen kwart (23 procent) van mensen die zich onhebbelijk gedrag wordt daarop aangesproken. Bijna twee derde (64 procent) durft dat niet omdat ze bang zijn voor een boze reactie. ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.