Terug

Volg Hart van Nederland

Diabetes Fonds komt met twintigduizend handtekeningen voor verbod kortingsacties frisdranken

Diabetes Fonds komt met twintigduizend handtekeningen voor verbod kortingsacties frisdranken

Politiek

10 dec 2019, 14:22

Binnenkort is het schap met 1+1 acties bij de frisdranken een stuk leger als het aan het Diabetes Fonds ligt. Directeur Hanneke Dessing biedt de Tweede Kamer een petitie met twintigduizend ondertekenaars aan om te pleiten voor een totaalverbod op kortingsacties op suikerrijke dranken. Er komen namelijk per week duizend diabetes type 2 patiënten bij. Grote boosdoeners zijn volgens het Diabetes Fonds suikerhoudende dranken als cola en energiedrankjes. Een blikje cola per dag verhoogt het risico op diabetes al met 20 procent. Een miljoen mensen in Nederland heeft diabetes type 2, waarbij de alvleesklier te weinig insuline aanmaakt om de suikerspiegel op niveau te houden.

Groenten juist duurder

Volgens het fonds is de zaak heel simpel: kortingsacties op suikerrijke dranken verbieden en meer betaalbare, gezonde producten aanbieden. Dit stelt de organisatie dan ook voor in de petitie. ''Het kan toch niet zo zijn dat gezinnen die gezond willen eten duurder uit zijn dan zij die kiezen voor ongezond voedsel?" reageert Dessing verbouwereerd. Iedere dag krijgen Nederlanders gemiddeld dertig procent te veel suiker binnen. Het drinken van één blikje frisdrank per dag van 330 ml verhoogt de kans op diabetes type 2 met twintig procent. Het vergroot niet alleen de kans op diabetes, maar ook op overgewicht. "Hoe is het mogelijk dat we met dit soort cijfers suikerrijke frisdrank nog steeds in de reclamefolder zien?" Lees ook: Meer dan 75 miljoen doppen ingezameld voor Diabetes Fonds: 'Blijf vooral doorgaan met de actie' Ondanks de zorgwekkende cijfers blijven de prijzen van ongezonde producten dalen en wordt gezond eten er niet goedkoper op. Uit onderzoek blijkt dat slechts een op de vijf supermarktaanbiedingen past binnen de Schijf van Vijf. Dit terwijl ze wel strooien met acties.

Verleiding door producten

Maartje Poelman, gezondheidswetenschapper aan de Universiteit van Utrecht adviseert de Kamer om gebruik te maken van de wetenschappelijke inzichten die beschikbaar zijn om een gezondere voedselomgeving te creëren. ''Het niet meer promoten of het duurder maken van niet-schijf van vijf producten is nodig om de verleiding hiervan terug te brengen," vertelt Poelman. "Meer dan veertig landen wereldwijd hebben inmiddels de zogenaamde ‘soda-taks’ ingevoerd, waarbij suikerhoudende dranken duurder worden." Het Diabetes Fonds roept de staatssecretaris van VWS op om het voorstel met de supermarkten en frisdrankenindustrie af te spreken.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.