nieuws
11 sep 2019, 13:24
Geschiedenislessen voor kinderen die niet het fijne weten wat 9/11 teweeg heeft gebracht. Dat is waar de de vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (VGN) voor pleit. Het is precies 18 jaar geleden dat de aanslag op het World Trade Centre in New York plaatsvond. Samen met de aanslagen op het Pentagon werd 9/11 in een klap wereldgeschiedenis. Het was een breekpunt in de hedendaagse geschiedenis, maar de ingrijpende gebeurtenis wordt veel te weinig behandeld in de geschiedenislessen.
Kinderen die na 2001 zijn geboren, zijn of worden dit jaar 18 jaar oud. Zij hebben de wereld niet zien veranderen zoals oudere mensen dat wel hebben zien gebeuren. Daar moet verandering in komen, vindt Ton van der Schans, voorzitter van de VGN: ''Ik kwam er eigenlijk pas deze week achter dat het zo ernstig is gesteld met de kennis over 11 september.'' Van der Schans geeft ook les op een hogeschool en kwam er per toeval achter dat er maar weinig studenten in zijn klas weten wat er toen is gebeurd. ''Ik was vergeten mijn telefoon uit te zetten toen jullie mij benaderde voor dit onderwerp'', vertelt hij verder. ''De studenten luisterde mee met het gesprek en hoorde dat het over 9/11 ging. Toen ik weer ophing had ik het er kort over met mijn studenten en slechts een van hen wist waar het over ging. Hij lag toen nog in de pampers en heeft het van horen zeggen meegekregen.
Genoeg werk aan de winkel denkt Van der Schans. ''Iedereen die het bewust heeft meegemaakt, weet waar hij/zij was die dag. De nieuwste generatie heeft er geen herinnering bij dus ook niet heel gek dat zij er weinig van weten'', concludeert hij. ''Het is ook niet erg dat zij het niet meegemaakt hebben, dat is bij geschiedenis wel vaker het geval'', lacht de docent. ''Maar zij maken wel deel uit van de wereld die fundamenteel is veranderd door 9/11. Hoe meer zij de gevolgen en verbindingen van de gebeurtenis begrijpen, des te meer zij de wereld om hun heen kunnen begrijpen.''
Er moeten volgens de voorzitter van de VGN twee dingen gebeuren. "We willen dat de hedendaagse geschiedenis, waar 9/11 het meest toonaangevende voorbeeld van is, wordt opgenomen in de eindtermen - de exameneisen die worden gesteld door de overheid. We hebben daarover advies ingediend, maar uiteindelijk beslist de overheid. Daar wordt in oktober over gesproken. Wij vinden dat de ‘eigen geschiedenis van de kinderen’, heel belangrijk is. Maar dit soort veranderingen gaan natuurlijk heel langzaam, je verandert de systeem niet 1,2,3", aldus Van der Schans. Daarnaast zou hij ook graag willen zien dat niet alleen de feiten en cijfers worden opgenomen maar ook hoe het de wereldbeeld- en denken heeft veranderd. ''De gebeurtenis heeft ontzettend veel gevolgen gehad voor de wereld waarin de kinderen en mijn studenten in leven. Het heeft de wereldgeschiedenis een andere wending gegeven, maar daar stopt het niet. Het heeft ook de nationale geschiedenis geraakt'', zegt Van der Schans. Sommige docenten pakken dit zelf al op. Maar het moet volgens de docent 'meer worden dan een hobby van een geschiedenisleraar', het moet deel worden van het programma.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.