Terug

Volg Hart van Nederland

Omwonenden Schiphol zijn het zat en meten vliegtuigherrie zelf

nieuws

3 nov 2019, 20:42

Omdat ze geen enkel vertrouwen hebben in de geluidsberekeningen van Schiphol, heeft een groep omwonenden van de luchthaven een eigen app ontwikkeld waarmee iedereen het geluidsniveau van overkomende vliegtuigen kan meten. Met de zogenaamde Explane-app willen de omwonenden, verenigd in de actiegroep SchipholWatch, aan de politiek duidelijk maken dat de geluidsoverlast alle perken te buiten gaat. Het kabinet besloot onlangs dat Schiphol mag uitbreiden van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen per jaar, onder de voorwaarde dat de overlast voor omwonenden niet verder toeneemt. Maar volgens Alfred Blokhuizen van SchipholWatch is dat onmogelijk: ‘Ieder vliegtuig maakt lawaai, dus als je meer vliegtuigen laat vliegen heb je automatisch meer lawaai en niet minder.’ Schipholwatch hoopt dan ook dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet akkoord zal gaan met verdere uitbreiding van Schiphol. Lees ook: Schiphol mag groeien naar 540.000 vluchten

100.000 metingen met uitschieters tot meer dan 90 decibel

Sinds de lancering van de Explane-app begin dit jaar, is de app al ruim 100.000 keer gebruikt. Uit die ruim 100.000 metingen blijkt het gemiddeld gemeten geluidsniveau 70 decibel te zijn. Maar in sommige wijken in Aalsmeer en Amstelveen blijken vliegtuigen met gemiddeld 80 decibel over te komen met uitschieters tot meer dan 90 decibel. Dat is vergelijkbaar met het lawaai van een op zeven meter afstand langsrijdende vrachtwagen. Elke drie decibel extra geluid komt overeen met een verdubbeling van de geluidsdruk.

‘Mensen hebben geen last van een gemiddeld berekend geluidsniveau’

De totale hoeveelheid geluid die landende en stijgende vliegtuigen per jaar rondom Schiphol mogen produceren, wordt niet gemeten, maar berekend. In die berekeningen wordt gekeken naar de gemiddelde geluidsbelasting die vliegtuigen veroorzaken. Er wordt dus niet naar piekgeluiden gekeken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt te snappen dat mensen meer informatie willen. ''Mensen ervaren meer piekbelasting en willen ook zien hoe dit zich verhoudt tot de rekenmodellen.'' De berekeningen zijn onder andere gebaseerd op de fabrieksopgaven van de vliegtuigmotorfabrikanten. Zo ontstaan er rondom Schiphol zogenaamde geluidscontourgebieden. In 2018 mocht de totale geluidsbelasting van vliegtuigen niet hoger zijn dan 63,46 decibel. Volgens Alfred Blokhuizen van Schipholwatch is er in het verleden voor deze rekenmethode gekozen zodat Schiphol zonder problemen door kon blijven groeien: ‘Mensen worden niet wakker van gemiddelden maar van piekgeluiden. En daar zijn er 500.000 van per jaar en daar heeft men dus last van.’

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.