112
1 juli 2019, 15:36
Sinds vandaag kunnen fietsers een bekeuring krijgen als zij worden betrapt met een mobiele telefoon in hun hand. Automobilisten moeten al jaren van hun telefoon afblijven als zij op de weg zitten. Maar de boetes voor het gebruiken van je telefoon in de auto in opnieuw weer gestegen. Heeft het uitdelen van boetes nog wel zin? In zeven jaar tijd werden er niet zoveel boetes uitgedeeld voor telefoongebruik achter het stuur als vorig jaar: meer dan 80 duizend. Dat zijn er gemiddeld 220 per dag, bijna tien procent meer dan in 2017. Al die prenten leverden gezamenlijk 18,2 miljoen euro op, blijkt uit een analyse van CJIB-cijfers. Bekijk hieronder hoe vaak automobilisten tegen de lamp lopen/rijden per jaar:
Bellen of appen achter het stuur, een telefoon vasthouden of tussen oor en schouders klemmen: het is allemaal verboden als je een auto, scooter of ander rijdend gemotoriseerd voertuig bestuurt. Per 1 juli wil de overheid ook een verbod instellen voor het gebruiken van een telefoon op de fiets om de verkeersveiligheid te vergroten. Reden genoeg om te uit te zoeken hoe het de verkeersdeelnemers vergaat voor wie dit al langer verboden is. Dit zijn de opvallendste regionale verschillen:
In de provincies Drenthe, Noord-Holland en Utrecht nam het aantal boetes voor het vasthouden van een mobiele telefoon tussen 2017 en 2018 het sterkst toe. In absolute zin werden in Noord-Holland zelfs ruim vierduizend boetes meer uitgeschreven.
In Friesland, Noord-Brabant, Zeeland, en Zuid-Holland werden er juist minder boetes uitgedeeld voor deze specifieke verkeersovertreding. Tussen 2016 en 2017 nam dit aantal in deze vier provincies nog wel toe.
De ontwikkeling tussen 2017 en 2018 loopt erg uiteen tussen de vier grootste steden. In gemeente Utrecht nam het aantal boetes sterk toe (21,6%) en in Amsterdam licht (5,4%). In Rotterdam bleef het aantal boetes vrijwel gelijk, terwijl in Den Haag het aantal met maar liefst 23,2 procent is afgenomen.
Een woordvoerder van de Politie Midden-Nederland laat in een reactie weten dat het lastig is om een verklaring te geven voor de relatief grote toename van boetes in de provincie Utrecht: "Misschien hebben we meer gezien. In het algemeen geldt dat we steeds meer controleren op afleiding in het verkeer." Hierbij worden ook voertuigen ingezet waarin je de politie niet zo snel verwacht, zoals touringcar of campers, aldus de woordvoerder. Daarin zitten de agenten ook hoger en kunnen ze dus beter de auto's in kijken. Bekijk hieronder waar de meeste boetes uitgedeeld worden:
Uit enquête-onderzoek van het SWOV uit 2017 blijkt dat 65 procent van de Nederlanders weleens een telefoon gebruikt tijdens deelname aan het verkeer. Bij automobilisten is dat ruim zestig procent, zij doen dat vooral om handsfree te bellen. Iets meer dan de helft van de fietsers gebruikt soms een telefoon op de fiets, voor hen is de voornaamste reden het lezen van berichten of het.
Wie een blik op de langjarige trend werpt, zal in de vrijwel alle regio's een dip in 2015 zien. Deze is te verklaren door cao-acties van de politiebonden in dat jaar. De politie heeft dat jaar minder boetes uitgedeeld voor kleine overtredingen en ook enige tijd het systeem platgelegd waarmee verkeersboetes worden doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dit had een stuk minder geregistreerde boetes als gevolg. Het is nog maar de vraag fietsers zich ook aan de regels moeten houden omtrent het telefoongebruik LocalFocus
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.