Politiek
15 nov 2019, 11:09
Als minister Slob geld wil uitgeven aan het Eurovisie Songfestival, dan moet dat geld komen uit reclame-inkomsten. Dat staat in stukken die Shownieuws heeft opgevraagd bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Een woordvoerder van de minister liet eerder weten dat de minister voor 25 november een besluit neemt over een eventuele bijdrage. De publieke omroep NPO heeft gevraagd om ruim 12 miljoen euro. De bewindsman kan op twee manieren geld uit reclame-inkomsten doorsluizen naar het Songfestival.
Minister Slob kan aan de Tweede Kamer vragen om een tijdelijke verhoging van de mediabegroting. De Tweede Kamer moet hiermee instemmen. Dat zou dan moeten gebeuren tijdens een debat over de mediabegroting op 25 november. Formeel wordt op deze manier het budget van de landelijke publieke omroep eenmalig verhoogd.
De minister kan het geld voor het Songfestival ook uit de zogenoemde Algemene Mediareserve (AMr) halen. Dat is een potje met geld dat is gereserveerd om bijvoorbeeld de dalende reclame-inkomsten op te vangen.
Lees ook: Waarom moet het kabinet meebetalen aan het Songfestival?
Ster-inkomsten die dit jaar niet nodig zijn om de daling op te vangen, kunnen eerst in de AMr gestopt worden. Daarna worden ze doorgesluisd naar het Songfestival. Bij deze variant hoeft de minister zijn besluit niet in stemming te brengen in het parlement.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.