Politiek
31 okt 2019, 21:01
Grote schepen lopen gevaar in de vaarroute ten noorden van de Waddeneilanden. Daarvoor waarschuwt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De OVV kwam donderdag naar buiten met de tussentijdse conclusie in het onderzoek naar het ongeluk met het schip MSC Zoe. Het blijkt dat zeer grote schepen door een combinatie van getij, golven en wind de zeebodem zouden kunnen raken, aldus een woordvoerster van de OVV. Het risico wordt dermate groot geacht, dat per direct een waarschuwing is afgegeven aan de kustwacht, de reders en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gevaar kan ontstaat op de vaarroute die bekendstaat als verkeersscheidingsstelsel Terschelling-German Bight ten noorden van de Waddeneilanden. Uit voorlopige modelberekeningen en bassinproeven blijkt dat de schepen hier bij bepaalde omstandigheden grote domp- en slingerbewegingen kunnen maken, waardoor de afstand tussen het schip en de bodem te klein wordt.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat een vaarverbod onder bepaalde weersomstandigheden momenteel niet aan de orde is. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur: "De OVV heeft niet echt gezegd dat ze daar niet meer moeten varen. Maar ze hebben wel duidelijk aangegeven dat er echt risico’s zijn als dit soort grote schepen varen in deze route. Daar zijn we direct mee aan de slag gegaan. De kustwacht en de redders worden direct op de hoogte gebracht." Lees ook: Eis van ruim twee ton voor vervuiling door verloren containers Waddeneilanden Of de grote schepen op de route ten noorden van de Waddeneilanden mogen varen is internationaal geregeld. "Het is niet zo dat ik als Nederlandse minister kan zeggen: wij sluiten die vaarroute voor bepaalde schepen. ik moet me eerst verder in verdiepen wat wel en niet kan", aldus Van Nieuwenenhuizen. De kustwacht is wel gevraagd de informatie op te nemen in de kaarten die de scheepvaart gebruikt. Ook zullen schepen die bij slecht weer in de buurt komen, nog eens extra worden gewaarschuwd. De rederij MSC liet eerder weten dat zijn schepen niet meer zo dicht langs de Waddeneilanden varen. Ze kiezen de diepere noordelijke route. ‘In afwachting van de onderzoeken kiest MSC er vrijwillig voor om de noordelijke route te nemen, ondanks dat we de zuidelijke als veilig beschouwen’, motiveert een woordvoerder het bedrijf tegenover Nieuwsblad Transport.
Door het ongeluk met MSC Zoe sloegen begin dit jaar tijdens slecht weer honderden containers overboord. Van de 342 containers zijn er nog tientallen vermist. Veel spullen uit de containers kwamen en komen nog steeds terecht op de stranden in de buurt. Lees ook: VIDEO: Zo stortten 270 containers van het schip in de Noordzee Ook vissers vinden nog regelmatig rommel hiervan in hun netten. Tal van natuurorganisaties maken zich zorgen over de route en willen dat het containervervoer duurzamer wordt en minder risico's oplevert. "We weten nog niet wat de oorzaak is van het ongeval, maar het is belangrijk dat als er een dergelijk risico wordt gesignaleerd, dat je daar goede notie van moet nemen", aldus minister Van Nieuwenhuizen. De OVV verwacht dat het eindrapport over de containerramp komend voorjaar klaar is.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.