112
2 aug 2019, 13:02
Er is een stijging in het aantal slachtoffers van de zogenoemde ‘helpdeskfraude’. Dit jaar zijn er tot en met juli al meer mensen opgelicht dan in heel 2018. De teller staat nu op 217, tegenover 209 in 2018. Dat vertelt een woordvoerder van Fraudehelpdesk tegenover Hart van Nederland. Dit jaar zijn er al 1173 meldingen gedaan van ‘Tech support scam’ of ‘Microsoft bellers’. Vorig jaar waren dit er totaal 1596. Tot nu toe hebben de oplichters met hun telefoontjes 290.048 euro buitgemaakt. In 2017 zijn de meeste meldingen gedaan, namelijk 2391. 229 mensen werden toen slachtoffer van de Microsoft-helpdesk bellers. Het schadebedrag dat jaar lag op 724.563 euro. In 2018 daalde dit bedrag naar 475.246 euro, afgetroggeld van 209 mensen.
De nietsvermoedende slachtoffers worden via de telefoon benaderd door de criminelen. Tijdens het gesprek vragen zij hun slachtoffer om in te loggen op een bepaalde website, die vaak lijkt op de omgeving van hun bank. Zodra hen wordt gevraagd om geld over te maken is het al te laat. De criminelen hebben nu toegang gekregen tot je bankrekening. Binnen enkele minuten kunnen zij die helemaal leeg trekken en blijft het slachtoffer met niets achter. Sommige slachtoffers verliezen in een klap duizenden euro's.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.