Milieu en Gezondheid
14 apr 2020, 17:53
Als het om corona gaat, geven we vooralsnog onbaatzuchtig en gul geld weg. De goede doelensector ziet de inkomsten teruglopen, maar donatiesite Geef.nl komt dankzij corona-gerelateerde acties met bemoedigende groeicijfers. “Maart en april laten een groei van zo'n 10 procent zien ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. Vooralsnog is er geen afname in donaties te zien, maar juist een toename”, aldus Jordan van Bergen, directeur van GeefGratis, de stichting die Geef.nl beheert. Hij vermoedt dat vooral de fysieke acties voor goede doelen zwaar te lijden hebben onder de coronacrisis.
Een van de successen is een crowdfunding voor de 2500 zorgmedewerkers van het zwaar overbelaste Bernhoven ziekenhuis in Uden. De bedoeling is om al het personeel een dinerbon van 30 euro aan te bieden. Daarmee zijn niet alleen zij, maar is ook de lokale horeca geholpen. “Er is al meer dan vijftigduizend euro opgehaald, en we hebben het streefbedrag verhoogd van zestig- naar 72 duizend euro. Dan kunnen ook de tijdelijke krachten een dinerbon krijgen.” Ook in de hard getroffen kunstsector gaat het vooralsnog goed met de acties. Online donatieplatform Voordekunst.nl meldt tien procent groei. “Voor ons is het ook spannend. We dachten dat iedereen misschien de hand op de knip zou houden, maar we merken deze maand juist dat er heel veel wordt gedoneerd. Mensen dragen de kunst- en cultuursector blijkbaar toch een warm hart toe”, aldus woordvoerder Alisa Mahler.
Er is niemand die durft te zeggen hoe lang de vrijgevigheid aanhoudt. De overkoepelende organisatie Goede Doelen Nederland meldde vorige week al dat tachtig procent van haar leden de inkomsten ziet teruglopen. Ook de directeur van Geef.nl ziet de toekomst wat dat betreft somber in. “Hoe het na de coronacrisis gaat, kan niemand voorspellen. Wij denken dat mensen wel drie keer na zullen denken voordat ze gaan doneren, omdat iedereen de economische gevolgen zal gaan voelen.”
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.