Terug

Volg Hart van Nederland

NS vraagt reizigers vanaf vandaag zich te registreren voor treinrit

NS vraagt reizigers vanaf vandaag zich te registreren voor treinrit

Weerbericht

11 nov 2020, 06:53

De NS vraagt vanaf woensdag reizigers om zich, voordat ze in de trein stappen, te registreren via de NS-app of de site Reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen. Met de dienst Treinwijzer kan een reiziger een signaal kan worden gegeven wanneer onverwachte drukte dreigt. De reiziger kan er dan voor kiezen grote drukte te vermijden. Het gaat om een vrijwillige service, schrijft het AD woensdag

Testfase positief

De afgelopen zomer onderzocht de NS met het oog op het coronavirus of de service kan helpen. Zo’n 5000 passagiers namen deel aan de test. In totaal maakten zij bijna 150.000 treinreizen, die vooraf werden aangemeld. De resultaten van deze eerste test, die zich vooral richtte op gebruiksgemak en verfijning van de techniek, waren volgens de NS overwegend positief en daarom zette het spoorbedrijf de test voort. Twee derde van de reizigers in de test oordeelde positief over de test. De NS zegt dat aanmelden op vrijwillige basis is en dat het alleen tijdens de coronapandemie in gebruik zal zijn. De NS streeft naar eigen zeggen nu niet naar vollere treinen. "We houden ons aan het advies van de overheid. Het aanmelden is bedoeld om mensen die per spoor moeten reizen, zoals mantelzorgers, dat zo gerust mogelijk te laten doen", zegt zegt Tjalling Smit, directielid van de NS.

'Registratiesysteem NS moet vrijwillig blijven'

Rover vindt dat het registratiesysteem voor reizen met de NS vrijwillig moet blijven. De reizigersorganisatie ziet liever dat innovatieve technieken worden ingezet om een betrouwbaardere voorspelling van drukte in de trein te bieden. Rover denkt dat de nieuwe service voor veel reizigers welkom is. Aan de andere kant hebben veel reizigers ook bezwaar hebben tegen het vooraf registreren van hun reis. "Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis", stelt Rover-directeur Freek Bos. "We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis." ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.