nieuws
25 mei 2022, 15:20
De Nederlandse overheid verlaagde per 1 april van dit jaar de accijns op benzine en diesel om de hoge prijzen wat te drukken. Toch betaal je aan de pomp nu net zoveel als voor die accijnsverlaging. En dat terwijl de olieprijzen nauwelijks zijn gestegen. Hoe kan dat?
Vandaag is de adviesprijs 2,35 euro voor een liter euro95 en betaal je 2,06 euro voor een liter diesel, zo is te lezen bij consumentencollectief UnitedConsumers. Daarmee zitten we op dezelfde prijzen als voor de accijnsverlaging van 1 april. Die accijnsverlaging was 7,3 cent per liter benzine en 11,1 cent per liter diesel.
Halverwege april waren de olieprijzen zelfs weer op hun oude niveau. Je zou denken dat de benzineprijzen daarom ook naar beneden gaan. Volgens Paul van Selms, marktdeskundige van UnitedConsumers, zijn er meerdere redenen dat dat niet gebeurt. "Ruwe olie is schaars. We willen het niet meer uit Rusland halen en andere landen die het kunnen exporteren, kunnen dat niet zo snel uit de grond halen. Het is niet eenvoudig om nu aan ruwe olie te komen."
Ook zegt hij dat de olieprijzen inmiddels weer gestegen zijn. "Die zijn wel even gedaald, maar de vraag naar olie blijft stijgen terwijl het aanbod schaars blijft, dat drijft de prijs omhoog." Dat staat los van de oorlog in Oekraïne, zegt hij. "Kijk maar naar de files: die zijn op dit moment net zo erg als voor corona, misschien zelfs wel erger." De verwachting is dan ook dat de prijzen voorlopig niet zullen dalen.
De hoge benzineprijzen zijn niet alleen een aanslag op de portemonnee van de consument, Nederlandse pomphouders vrezen ook een grote financiële klap. In Duitsland is het tanken vanaf 1 juni 57 cent goedkoper dan in Nederland, omdat daar de accijns verlaagd wordt naar het laagste niveau dat de Europese Unie toestaat. Duitse benzine wordt daarmee 29,55 cent goedkoper en gaat dus 1,80 euro kosten.
Ook in België liggen de prijzen lager: een liter euro95 kost daar 1,95. Maar Duitsland en België zijn niet de enige landen waar tanken goedkoper is. Volgens BETA, de belangenvereniging voor pomphouders, zijn de prijzen nergens zo hoog als in Nederland. "In Europa gelden dezelfde inkoopprijzen voor brandstoffen. Toch zijn de heffingen in Nederland het allerhoogst. De Nederlandse pomphouder staat in de kou."
Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.