nieuws
29 apr 2022, 20:02
Schiphol vraagt reisorganisaties om dit weekend boekingen te annuleren en voor komende week zelfs helemaal geen nieuwe boekingen aan te nemen. KLM schrapt dit weekend tientallen vluchten. Anderen Luchtvaartmaatschappijen peinzen er niet over en wijken uit naar andere luchthavens. "Schiphol had deze drukte kunnen verwachten", aldus voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) Frank Oostdam.
Reisorganisaties vrezen momenteel voor miljoenen euro's schade nu ze de dupe worden door de drukte en de problemen op de luchthaven. Oostdam merkt dat de onrust ook groeit onder de leden "We krijgen veel vragen en dat is logisch. Wij zitten overal tussen en hebben geen grip op deze noodsituatie. Het enige wat we kunnen doen is afwachten."
Daarnaast ziet Oostdam al maanden in het aantal boekingen dat Nederlanders massaal de intentie hadden om na twee coronajaren wel met het vliegtuig op vakantie te gaan en dat is niet geheel onverwachts: "Je zag aankomen dat het in deze schoolvakantie druk zou worden, Schiphol wist dat ook. Deze situatie lag in de lijn der verwachting en dat er slecht gepland is verwijten we de luchthaven wel ja."
Tijdens schoolvakanties worden volgens cijfers van het ANVR voornamelijk pakketreizen geboekt. De consument heeft bij annulering of andere omstandigheden de kans om geld terug te krijgen, maar de reisorganisatie niet: "Dat kost veel geld", legt Oostdam uit aan Hart van Nederland.
Naast de vervelende directe gevolgen ziet hij ook indirecte gevolgen waar velen niet bij stil staan, "Ik kan me voorstellen dat je na deze situatie het vertrouwen verliest en liever via een andere luchthaven vliegt of zelfs ervoor kiest om met een ander vervoersmiddel op vakantie te gaan. Schiphol is normaal een goed georganiseerde luchthaven, maar dat predicaat kan ik er nu niet aan geven."
Nu reizigers bereid zijn om meer geld neer te leggen voor een ticket en weer het zin hebben om na twee jaar onzekerheid een vlucht te boeken, wordt Oostdam niet blij van deze 'chaos'. "De problemen komen vooral voor bij de security en bij de marechaussee, doodzonde", zegt hij tegen Hart van Nederland.
Een woordvoerder van Schiphol reageert op de woorden van Oostdam: "We begrijpen heel goed dat het vervelend is voor de luchtvaartmaatschappijen. Er wordt hard gewerkt om alles voor elkaar te krijgen. Maar mede ook op het gebied van veiligheid vinden we dat we dit moeten doen; we zien de korte lontjes ook toenemen tegen ons personeel."
Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden bij Hart van Nederland.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.