Terug

Volg Hart van Nederland

Emotionele bakker confronteert energiereus Vattenfall: '15 oktober sluit ik mijn deuren'

Emotionele bakker confronteert energiereus Vattenfall: '15 oktober sluit ik mijn deuren'

nieuws

14 sep 2022, 22:19

Met tranen in zijn ogen volgt bakker Jack van Roon een gesprek dat in de Tweede Kamer aan de gang is. Het gaat over de alsmaar stijgende energieprijzen. Veel Nederlanders worden keihard geraakt door de stijgende energiekosten. Bakkers zoals Jack raken in de problemen met soms wel een vertienvoudiging van hun rekening.

Het gesprek wat hij volgt is een zogenaamd 'rondetafelgesprek'. Daarin spreken politici met belanghebbenden over een bepaald thema, ditmaal dus over de energierekeningen. Aanwezig waren onder andere Eneco, Gaslicht.com en Vattenfall, de energiemaatschappij die vanaf oktober zijn prijzen weer fors zal verhogen.

Na afloop stopt Hart van Nederland-verslaggever Merel Ek Vattenfall-afgevaardigde Bram Drewes om hem wat vragen voor te leggen. En ook bakker Jack mengt zich in het gesprek. Hij is emotioneel. Hij en zo'n 800 branchegenoten zullen het niet gaan overleven als er niet snel iets gaat veranderen. Jack smeekt daarom ook om snelle actie: "Er moeten over vijf minuten maatregelen worden genomen!"

Winst?

Maar eerst een paar vragen aan Drewes. Want wat kan de energiereus doen om de klanten tegemoet te komen? "We doen al heel veel voor mensen die in de problemen zitten. We doen aan vroegsignalering, inzicht in verbruik. We willen vooral het verbruik omlaag krijgen. Dat is waar we vol op inzetten."

Op de vraag of Vattenfall op dit moment winst maakt, moet hij het antwoord schuldig blijven. "Dat weet ik niet, daar doe ik op dit moment even geen uitspraken over." Volgens Drewes is er momenteel wel een gesprek gaande of ze een eventuele winst terug willen laten vloeien naar de klanten of juist gaan gebruiken om te investeren in bijvoorbeeld windmolenparken, zoals dat de afgelopen jaren al gebeurd is.

Van gas naar stroom

Daarna voegt bakker Jack zich bij het interview en hij uit zijn zorgen. Drewes wijst hem erop dat het verhaal van ondernemers zoals Jack onderdeel zijn van het 'consumentenverhaal', wat precies aan zou moeten sluiten bij zijn functie als 'Director Customer Experience'. "We maken ons ook zorgen voor de mkb'ers." Maar aan die zorgen heeft Jack een broertje dood. "Ik hoor alleen maar 'verduurzamen, verduurzamen, verduurzamen'." Overstappen van gas naar elektra-ovens kan niet zomaar, vanwege de torenhoge kosten die daarbij komen kijken. "We kunnen niet eens verduurzamen. We willen wel, maar we kunnen niet eens."

Een van de oplossingen die genoemd wordt om de verbruikers verlichting te geven, is het verlagen van de energietarieven. Maar dat gaat zomaar niet, zegt Drewes. "Dat kunnen we niet zomaar regelen. Wij kopen ook onze stroom in op de energiemarkt en die is ontploft. Dus wij kunnen niet zomaar tarieven verlagen." Iets wat wel op tafel ligt is volgens hem een zogenaamde staffel die kan worden toegepast. Daarbij zal een bepaalde hoeveelheid stroom en gas afgerekend worden voor een bepaald (lager) tarief, alles daarboven - wat grootverbruikers zoals bakkers dus alsnog zullen bereiken - tegen een hoger tarief.

3,95 per uur - bruto

Dan laat Jack een bommetje vallen: hij kan de kosten niet meer opbrengen en stopt met zijn zaak. "Laat ik eerlijk zijn, open kaart spelen. Mijn bedrijf is al over. 15 oktober sluit ik mijn deuren, omdat ik het niet meer kan betalen", zegt hij met lichte trilling in zijn stem. "In coronatijd heb ik gewerkt voor 3,95 euro - welteverstaan bruto - per uur. Waar zijn we mee bezig jongens? Het is niet alleen de consument op dit moment, het hele mkb staat op omvallen..."

Drewes reageert door het verhaal van Jack 'schrijnend' te noemen. Dat doet Jack niks. "Schrijnend? 3,95 per uur. U staat hier voor meer. Daar twijfel ik niet aan." De Vattenfall-directeur antwoordt door te zeggen dat hij het niet in zijn eentje op kan lossen. Jack besluit: "U zal dat met de Tweede Kamer samen moeten doen. Daar bent u ook mee bezig, dat begrijp ik. Maar er moet echt binnen vijf minuten actie worden ondernomen. Geen ellenlange gesprekken meer. Die tijd is er niet meer!"

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.