Terug

Volg Hart van Nederland

Komende dagen opnieuw extreem lange wachtrijen verwacht op Schiphol

Komende dagen opnieuw extreem lange wachtrijen verwacht op Schiphol

nieuws

22 sep 2022, 10:34

Reizigers kunnen op Schiphol de komende dagen weer extreem lange rijen verwachten. De beperkingen die Schiphol luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd kunnen waarschijnlijk nog niet goed genoeg worden nageleefd, waardoor slotcoördinator ACNL op drukte zoals vorige week maandag rekent. Toen stonden er door tekorten aan beveiligers urenlange rijen en misten reizigers hun vlucht.

Airport Coordination Netherlands (ACNL) verwacht dat de maatregelen in de loop van volgende week effect gaan hebben. "Op zo'n korte termijn is het lastig om de capaciteit terug te brengen. De komende dagen moeten overbrugd worden. Het is reëel dat er de komende dagen weer lange wachtrijen tot buiten staan", aldus directeur Hugo Thomassen.

Hij verwees wel naar Schiphol zelf om concrete verwachtingen uit te spreken. BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, zei ook de komende dagen veel drukte te verwachten.

Vluchten schrappen of ticketverkoop beperken

ACNL heeft deze week aan 45 maatschappijen laten weten met hoeveel zij iedere dag hun aantallen vertrekkende reizigers moeten terugbrengen. Zij kijken hoe ze dat gaan oplossen en stemmen dat vervolgens af met de slotcoördinator en communiceren dit daarna met reizigers. Thomassen kreeg al van ongeveer tien maatschappijen antwoord, "wat best snel is".

Volgens hem treffen maatschappijen maatregelen "uit een breed pallet" om aan de inkrimping te voldoen, zoals vluchten schrappen of de ticketverkoop beperken. "We hoorden vanuit maatschappijen teleurstelling dat ze weer hun capaciteit moeten verlagen, maar er kwamen ook vrij snel concrete voorstellen naar ons toe. Er leeft wel een besef van realiteit." Thomassen denkt snel te kunnen instemmen met de plannen van de maatschappijen.

Minder beveiligers beschikbaar

Vanwege de drukte en personeelskrapte stelde Schiphol maatschappijen vorige week de vraag om het aantal dagelijks vertrekkende passagiers tot minstens eind oktober met gemiddeld 18 procent omlaag te brengen. Dat bleek nodig omdat er minder beveiligers beschikbaar zijn dan gepland.

Schiphol erkent dat het vooral de komende dagen een opgave zal zijn om de drukte aan te kunnen. De luchthaven heeft er bij maatschappijen op aangedrongen om als eerste de passagiersstroom op korte termijn aan te pakken, omdat er onvoldoende personeel is. Reizigers moeten rekening houden met wachtrijen. Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen, maar niet eerder dan 4 uur voordat een vlucht vertrekt. De drukte op donderdag is volgens een woordvoerder van Schiphol beheersbaar. Reizigers hoeven niet buiten in de rij te staan. De gemiddelde wachttijd is volgens de zegsman een uur.

ANP

Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.