Terug

Volg Hart van Nederland

Schiphol schrapt vluchten: vijf vragen én antwoorden voor ongeruste passagiers

Schiphol schrapt vluchten: vijf vragen én antwoorden voor ongeruste passagiers

nieuws

17 juni 2022, 13:24

Schiphol kan door alle personeelstekorten minder reizigers aan deze zomer en dus heeft de luchthaven luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het aantal vertrekkende passagiers te verminderen. De kans is groot dat ook jouw vlucht daardoor wordt gewijzigd of geannuleerd. Vijf vragen en antwoorden over deze vliegcrisis.

Waarom moeten er vluchten worden geannuleerd?

Volgens Schiphol is het niet verantwoord om zonder maatregelen de zomer in te gaan. De luchthaven gaat al weken gebukt onder uitzonderlijke drukte en een groot personeelstekort in onder meer de beveiliging, bagageafhandeling en schoonmaak.

Topman Dick Benschop van de luchthaven stelt onder meer dat het noodzakelijk is om een dagelijks maximum aan het aantal reizigers in te stellen. "Twee trends kwamen de afgelopen maanden samen", legt Benschop uit aan Hart van Nederland. "De reislust nam sneller toe dan verwacht, en de arbeidsmarkt was krapper dan ooit." Ondanks het personeelstekort werd er toch voor gekozen om een hoog aantal vluchten toe te staan, maar die moeten nu dus deels worden geannuleerd of verplaatst naar andere luchthavens.

Welke vluchten worden geannuleerd?

Schiphol maakte donderdag bekend dat er vanaf 7 juli gemiddeld 13.500 tickets minder moeten worden verkocht. Dat is bijna 17 procent van het aantal stoelen dat eigenlijk gemiddeld per dag ingepland staat. Sommige van de getroffen vluchten zullen daardoor worden geannuleerd, andere vluchten zullen vertrekken vanaf Rotterdam, Eindhoven of andere luchthavens.

De beslissing om het aantal vertrekkende passagiers vanaf Schiphol te verminderen gaat nu over de periode van 7 tot en met 31 juli. Of er ook in augustus minder passagiers kunnen vliegen is nu nog niet bekend. Schiphol neemt hierover vóór het einde van juni een besluit.

Wanneer komt er duidelijkheid of mijn vlucht wordt geannuleerd?

Uiteindelijk zal de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie waar je je vlucht bij hebt geboekt duidelijkheid geven over jouw vlucht. Wanneer dit zal gebeuren, is nog niet duidelijk. Ook is het nog maar de vraag of er veel bestaande tickets zullen worden geannuleerd. KLM verwacht weinig bestaande reizigers te hoeven teleurstellen. De luchtvaartmaatschappij gaat nu vooral een limiet stellen op het aantal tickets dat nog wordt verkocht, maar verwacht dat het niet nodig zal zijn om bestaande boekingen op grote schaal te annuleren.

Bij Transavia wordt het aantal tickets ook beperkt, maar zij gaan er wel vanuit dat sommige annuleringen nodig zijn. In de loop van volgende week denkt Transavia hierover meer duidelijkheid te hebben, mensen krijgen hierover bericht van de maatschappij. Ook bij reisorganisatie Sunweb worden vluchten geschrapt, maar onbekend is wanneer duidelijk wordt wat dit voor reizigers gaat betekenen.

Corendon lost de problemen op door 150 zomervluchten te verplaatsen naar Rotterdam, maar wanneer duidelijk wordt om welke vluchten het precies gaat, is nog niet bekend. Ook EasyJet zal het aantal vertrekkende vluchten vanaf Schiphol gaan verminderen, maar wacht verdere details af om te kunnen beoordelen wat dit exact gaat betekenen.

Wat als mijn vlucht wordt geannuleerd?

Als jij een van de ongelukkigen bent van wie het ticket wordt geannuleerd, kun je een vervangende vlucht aangeboden krijgen, of je geld terugkrijgen van je maatschappij of pakketreisaanbieder. "Dus neem dan meteen contact op met je reisaanbieder", adviseert Joyce Donat van de Consumentenbond donderdag in Shownieuws. "Lukt dat niet, kan je ook op dat moment ook zelf op zoek naar een vervangende vlucht. Maar het zal niet meevallen, want er zijn heel veel mensen en maatschappijen die allemaal willen omboeken."

De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheden voor een massaclaim tegen Schiphol. De bond vindt dat Schiphol mensen wiens vakantie in het water valt moet compenseren. "Juridisch ligt het lastig, want je hebt geen contract met Schiphol maar met een luchtvaartmaatschappij", aldus Donat in Shownieuws.

"Maar er is wel zoiets als fatsoen. Als jij de schuld ervan bent dat je niet op vakantie kan, gaan wij toch kijken of we Schiphol aansprakelijk kunnen stellen." Een woordvoerder van Schiphol zegt in een reactie claims te zullen beoordelen, op het moment dat deze binnenkomen. Dan zal Schiphol ook inhoudelijk reageren.

Tot wanneer duren de problemen?

Het is lastig te voorspellen of deze crisis op Schiphol en andere luchthavens snel voorbij is. De luchtvaartsector heeft net als andere sectoren last van de krapte op de arbeidsmarkt. Met een wervingscampagne hoopt de luchthaven mensen te trekken die kunnen helpen de komende zomerdrukte het hoofd te bieden.

Ondertussen zijn er ook gesprekken gaande tussen de luchthaven en de vakbonden om het werk aantrekkelijker te maken. Zo is afgesproken dat beveiligers, bagageafhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld deze zomer een bonus krijgen. Ook na de zomer krijgen ze meer loon, maar wel minder dan tijdens de drukke periode. De leden van CNV en FNV hebben dat bereikte akkoord goedgekeurd, melden die vakbonden maandag.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.