nieuws
5 okt 2021, 07:50
Facebook, Instagram en WhatsApp waren maandag úrenlang onbereikbaar vanwege een grote wereldwijde storing. Waardoor werden de sociale media platgelegd? En wat deden Nederlanders om wél in contact te blijven met hun naasten?
De apps Facebook, Instagram en WhatsApp kregen maandagavond tussen tussen 17.30 en 17.45 uur te maken met een wereldwijde storing. Pas rond middernacht - zo'n zeven uur later - was het mogelijk om Instagram en Facebook weer te gebruiken. WhatsApp kwam een uur later ook weer op gang.
Facebook ging diep door het stof vanwege de storing. "Aan alle mensen en bedrijven overal ter wereld die op ons vertrouwen: het spijt ons." Daarbij laat het bedrijf weten hard te hebben gewerkt aan het weer online krijgen van zijn diensten. "Dank voor jullie geduld."
De verschillende apps van moederbedrijf Facebook worden wereldwijd door miljarden mensen gebruikt. In Nederland gebruiken volgens onderzoeksbureau Newcom zo'n twaalf miljoen mensen WhatsApp, tien miljoen Nederlanders gebruiken Facebook en zes miljoen Nederlanders zitten op Instagram.
Halverwege maandagavond meldden veiligheidsexperts aan persbureau Reuters dat de wereldwijde storing mogelijk door een interne fout werd veroorzaakt. Maar zij sluiten sabotage van binnenuit ook niet uit. Een hack van buitenaf daarentegen, achten zij onwaarschijnlijk.
In talkshow Op1 duidde veiligheidsexpert Ronald Prins de aard van de storing: "Alle verkeersborden op internet, die wijzen naar Facebook, zijn weggehaald door Facebook zelf. Daardoor kunnen alle pakketjes richting Facebook de weg niet meer vinden en daarom is Facebook volledig onbereikbaar geworden."
Over de precieze oorzaak bleef het vanuit Facebook zelf lang stil. Topman Mike Schroepfer zei eerder maandagavond dat het bedrijf kampte met netwerkproblemen. Later bracht Facebook naar buiten dat de problemen zijn veroorzaakt door "veranderingen aan de configuratie van de routers die het netwerkverkeer tussen de datacenters coördineren".
Veel mensen gebruiken apps van Facebook om contact te houden met anderen. Nu al die manieren van communicatie in één klap wegvielen, moesten Nederlanders massaal uitwijken naar andere manieren.
"Het lukte me totaal niet om niet op mijn telefoon te zitten", vertelt een voorbijganger dinsdagochtend vroeg aan Hart van Nederland. "Ik zat andere oplossingen te zoeken op internet." Een ander laat weten voor het eerst sinds lange tijd te hebben gesmst: "Je merkt dan uiteindelijk hoe afhankelijk je bent van die sociale netwerken."
Onder andere KPN meldde aan NOS een abnormale stijging van het bel- en sms-verkeer. En ook het bedrijf achter chatapp Signal liet weten dat er veel nieuwe gebruikers bijkwamen in de tijd dat WhatsApp en Facebook Messenger platlagen. Telegram, weer een andere chatapp, deelde geen inhoudelijke informatie, maar wel het onderstaande subtiele GIFje:
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.