nieuws
7 okt 2020, 16:53
Steeds meer supermarkten gaan voedselverspilling tegen. Denk aan de kortingsstickers op producten die bijna over de houdbaarheidsdatum zijn. Hoewel dit een goede ontwikkeling is voor het milieu, gaat dit wel ten koste van de voedselbanken die hierdoor minder spullen ontvangen. Dat merken ze ook bij de voedselbank in Groningen, vertelt voorzitter Monique Bueving aan Hart van Nederland. Daar is de hoeveelheid producten die binnenkomt al met twee derde gedaald. Volgens Bueving komt dat grotendeels door supermarkten die producten voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum tegen een veel lagere prijs aanbieden.
"We hebben nog geen nee hoeven verkopen gelukkig", zegt Bueving. "Maar de steunmaatregelen tijdens corona worden nu afgebouwd en daardoor verwachten we meer mensen die het krap gaan krijgen en hulp nodig hebben." Doordat de voedselbank nu minder producten krijgt, kunnen ze mensen niet meer een volle tas geven. "Gezinnen moeten daar een hele week mee doen", weet de voorzitter. "Lege tassen betekenen lege magen en dat zou dramatisch zijn", waarschuwt ze.
Tijdens de corona-uitbraak zijn er meer mensen afhankelijk geworden van de voedselbanken. Om hoeveel mensen het gaat, is niet duidelijk. Wel is het volgens de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken zeker dat de nasleep van de coronacrisis ervoor zal zorgen dat er nog meer vraag zal zijn naar de voedselpakketten. Vorige maand meldde de organisatie al dat er rekening wordt gehouden met een groei van vijftig procent.
Volgens Liane ter Maat van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zijn de zorgen van de voedselbanken begrijpelijk. Maar, benadrukt de branchevereniging, het doel van supermarkten is en blijft om hun klanten te voorzien van eten. ''Het doel is voedselverspilling tegen te gaan", legt Ter Maat uit. Ze zegt dat er nu 1,7 procent van de producten in de supermarkten wordt verspild. "Dat is niet veel, maar we willen dat nog halveren. We hebben de verantwoordelijkheid om duurzaam te zijn. En dit is niet waarvoor de supermarkt in het leven is geroepen.'' Volgens Ter Maat slagen er steeds meer supermarkten in om duurzaam te zijn en zal dit in de toekomst alleen maar toenemen. Daarbij vindt het CBL dat er naast de mensen die naar de voedselbank gaan, er ook een andere doelgroep is, die alsnog op de kleintjes moet letten. ''Voor deze groep is een meevaller ook erg welkom'', meent Ter Maat.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.