Terug

Volg Hart van Nederland

Spoedposten huisartsen extreem druk, wachttijden ruim een uur

Milieu en Gezondheid

2 aug 2021, 21:53

Huisartsenspoedposten hebben het ongekend druk. Soms moeten mensen wel een uur wachten tot ze geholpen worden en dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Ze doen nu een noodkreet: "Alleen voor echte spoed bel je de huisartsenspoedpost!"

"Ik had laatst iemand die een uur in de wacht had gehangen, haar partner was al een half uur buiten bewustzijn", schetst Valentijn van 't Hoog de situatie. Hij is senior triagist bij de Huisartsenspoedpost Midden-Brabant en spreekt van extreme drukte. "Ik heb dit zelf nog nooit gezien. Normaal is de langste wachttijd 10 minuten, nu soms wel langer dan een uur. En zelfs de inzet van extra artsen die meebellen is onvoldoende."

Hij zegt dat er niet meer mensen behandeld worden, maar dat er vooral mensen met kleine vragen bellen. Dat herkent ook Margriet van Lingen, van brancheorganisatie InEen. "Sinds de lockdown voorbij is, krijgen we signalen dat mensen bellen voor zaken waar de huisartsenspoedpost niet voor is. Bijvoorbeeld kleine klachten die kunnen wachten tot de huisarts er weer is. Of vragen over vaccinaties. De artsen hebben het niet drukker, maar de triagisten aan de telefoon wel."

Wanneer mag ik de Huisartsenspoedpost bellen?

Van 't Hoog zegt dat hij een stukje zelfredzaamheid mist bij mensen. "Je gebruikt de huisartsenspoedpost niet als vraagbaak, maar als spoeddienst. Je moet bedenken: zou ik mijn eigen huisarts op zijn mobiel wakker bellen hiervoor? En niet: ik voel iets, ik bel maar."

"Je mag naar de huisartsenspoedpost bellen voor acute vragen over je gezondheid. Als je denkt: dit is zo ernstig, ik kan niet wachten, ik maak me zo ongerust", legt Van Lingen uit. "Je hebt twee websites om je daarbij te helpen: thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl. Daar vind je heel veel informatie." Mensen moeten zelf de afweging leren maken, vindt ze. "Mensen bellen ook wel eens omdat ze overdag geen tijd hebben om naar de eigen huisarts te gaan of omdat ze daar niet snel terecht kunnen. Daar zijn we niet voor. Ons principe is: je moet jezelf niet zorg ontzeggen. Maak je zorgen? Heb je twijfel? Moet je bellen."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.