Terug

Volg Hart van Nederland

Jort Kelder en Arjen Lubach staan vandaag tegenover Google in de rechtbank

112

8 mrt 2022, 09:36

Onder andere journalist Jort Kelder en presentator Arjen Lubach dinsdag tegenover Google in de rechtbank. Zij vinden dat het Amerikaanse techbedrijf te weinig heeft gedaan tegen frauduleuze bitcoinreclames waarin hun gezichten werden misbruikt.

Kelder en Lubach zijn samen met internetondernemer Alexander Klöpping en publicist Willem Middelkoop een bodemprocedure tegen Google begonnen vanwege de nepadvertenties die te zien waren op sociale media. Daarin werd beloofd dat beleggers met investeringen in de cryptomunt flink rendement konden krijgen.

In de reclames werden ook foto's van bekende Nederlanders gebruikt, waaronder dus die van Kelder. Hij heeft Google aangeklaagd om principiële redenen, zodat zijn naam niet langer wordt misbruikt. De journalist zegt reputatieschade te hebben opgelopen. "Ik werd op straat best vaak aangesproken en uitgescholden."

'Torpedo in hun verdienmodel'

De heren willen voorkomen dat Google in de toekomst nog meer rommeladvertenties doorlaat. "Google dient alle nepadvertenties te filteren en daar hebben zij geen zin in", aldus Kelder. "Google heeft voor de rechtszaak een heel team ingevlogen. Als ze deze zaak verliezen, is dat de torpedo in hun verdienmodel. Dan maken ze echt water."

Google zelf liet eerder al weten "hard" op te treden tegen malafide reclames met BN'ers. Volgens het bedrijft blijft het echter lastig om dit soort advertenties blijvend te verwijderen. "Dit is een kat- en muisspel waarbij we onze methoden continu aanscherpen om gebruikers en uitgevers te beschermen. Er is dus altijd werk aan de winkel."

Doet Google wel genoeg?

De bekende eisers vinden echter dat Google op dit moment nog niet genoeg doet tegen het weren van malafide reclames. "Google zegt tachtig procent van de bad ads te filteren, maar de overige twintig procent die overblijft vormt een miljoenenomzet", weet Kelder over het verdienmodel achter de fraude.

Twee jaar geleden trof John de Mol een schikking met Facebook over soortgelijke fopreclames. "Facebook is sindsdien beter in staat te filteren", zegt Kelder. "Bij Google is dat nog niet gelukt. De eis die wij gaan stellen is dat je niet langer anoniem op Google kan adverteren met een fake account."

Bijna 3 miljoen euro schade

Begin 2020 werd de schade van de bitcoinreclames met BN'ers op bijna drie miljoen euro geschat. Volgens de Fraudehelpdesk waren toen al zeker honderden Nederlanders erin getrapt. Daarna liep de schade nog verder op. Misdaadjournalist Kees van der Spek spoorde later ook nog een van de criminelen achter de advertenties op in Nigeria.

De bekende eisers nemen dinsdag ook een aantal gedupeerden mee naar de rechter. "Mensen die hun geld kwijt zijn, zodat slachtoffers een gezicht krijgen", legt Kelder uit. "Hun schade moet gewoon vergoed worden en die schade loopt in de miljoenen. Ik vind gewoon dat een advertentiebedrijf die verantwoordelijkheid moet nemen."

Hart van Nederland/ANP

Video via Shownieuws

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.