Persoonlijke verhalen
8 mrt 2022, 19:06
De tijd van de docent die stoffig, oud, saai en streng is lijkt voorbij. Gymleraar Daan Verver is een ware hit op het social media-platform TikTok. Daan maakt snelle en grappige video's over zijn werk als gymleraar. Inmiddels heeft hij al meer dan 180.000 volgers. TikTokkende leraren worden almaar populairder, maar is dit ook gewenst?
Het begon voor gymleraar Daan uit Scheveningen met YouTube-filmpjes van workouts die zijn leerlingen thuis in de lockdown konden doen. De leerlingen vonden dat de leraar de video's ook op TikTok moest zetten, dus dat deed hij. En met succes ook.
Daan is niet de enige docent die op het populaire platform zit. "Ik maak een afwisseling van grappige filmpjes, dingen die tijdens de les kunnen gebeuren, maar ik geef ook sporttips. Ik volg zelf ook TikTok accounts van (gym)leraren om inspiratie op te doen. De kinderen in de klas willen nu ook op beeld in mijn filmpjes, maar dat doe ik bewust niet." vertelt Daan aan Hart van Nederland.
Daan behoort tot een nieuwe groep docenten die steeds zichtbaarder worden op het online platform TikTok. Hij snapt dat het voor leraren kan gaan voelen als een onderlinge competitie. "Ik ben zelf de enige gymleraar op school dus ik heb geen 'concurrentie'. Ik kan me wel voorstellen dat als op een school twee groep 8 docenten filmpjes maken en de één meer succes heeft dan de ander dat dat misschien niet leuk is."
Mediapedagoge Jacqueline Kleijer van Bureau Jeugd & Media signaleert een trend onder leraren die op TikTok zitten. Ze denkt dat het in het voordeel kan werken om op deze manier een betere band op te bouwen met leerlingen. "Het is laagdrempelig om zoiets bij te brengen", zegt Kleijer.
"Daarnaast is het van belang om rekening te houden dat het platform TikTok eigenlijk pas vanaf 13 jaar mag worden gebruikt door leerlingen. De kanttekening is dus wel dat je bewust hiermee om moet gaan als je het in het onderwijs wil inzetten. Ik denk dat als je ouder en leraar hiervan weet het niet veel kwaad kan. En je de band tussen leraar en kinderen kan versterken en dat ze bijvoorbeeld sneller naar je toe komen als er problemen zijn."
Er zijn nu op scholen vaak nog geen concrete afspraken gemaakt voor docenten die actief zijn en veel volgers hebben op social media stelt de mediapedagoge. "Ik denk wel dat er over gepraat moeten worden in schoolteams zodat het niet tot scheve gezichten bij docenten onderling gaat leiden. Het 'lekkere' gevoel dat ontstaat als je veel likes en volgers krijgt dat hebben leerlingen maar natuurlijk ook leraren. Sociale media werkt nu eenmaal verslavend voor veel mensen. Van iedereen die foto's en filmpjes van zichzelf op social media zet wordt gezegd dat ze 'ijdel zijn. Het is voor scholen een balans zoeken hoe ze met docenten op sociale media om moeten gaan. Er is hier nog geen protocol of regels voor. "
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.