Persoonlijke verhalen
13 okt 2021, 22:29
Snackbareigenaar Ben van Bragt (22) wist niet wat hem overkwam, toen een paar dagen terug een man volledig tekeer ging in zijn Snackhuis Ben in Midwoud. De bezoeker werd gevraagd om een QR-code, maar ging vervolgens volledig door het lint.
Ben en zijn personeel zijn nu, enkele dagen later, nog nauwelijks van de schrik bekomen. "We gaan met angst in ons schoenen hiernaartoe", zegt hij tegen Hart van Nederland.
Toen de betreffende klant binnenkwam, was er nog weinig aan de hand. "De meneer plaatste zijn bestelling, hij wilde dat binnen opeten. Toen vroeg iemand van mijn personeel hem om zijn QR-code. Daar werd nog bij gezegd dat als hij die niet had, dat dat geen probleem was, maar dat hij de bestelling dan buiten de snackbar op zou moeten eten", schetst Ben de op dat moment nog rustige situatie.
Maar de vraag om de coronapas schoot bij de klant in het verkeerde keelgat. De situatie escaleerde vrijwel meteen. "Hij maakte iedereen met de grond gelijk. De ziektes vlogen je om de oren en hij zou de hele toko de vernieling in helpen", weet Ben nog.
De agressieve klant besloot, nadat hij de snackbar woedend en zonder eten had verlaten, zijn tirade online voort te zetten. Een deel daarvan werd opgenomen en is nu te zien op de videowebsite Dumpert. "Flikker toch op allemaal met je QR-Code. Zelfs bij een snackbar. Echt waar? Fuck you! Zo'n ginger loopt daarachter, met z'n grote pannenkoekenbek. Hij heeft echt mazzel gehad, want ik zou hem bijna...", klinkt het in de video.
Het relaas is gericht aan Ben. De 22-jarige eigenaar van Snackhuis Ben. En dat doet wat met een jonge ondernemer. "Zo'n man, die is op leeftijd. Vrij fors en groot. Daar schrik je heel erg van. Je weet niet waar hij toe in staat is. Gaat hij iemand in elkaar slaan? Wat gaat er gebeuren?"
Het is niet voor het eerst dat de QR-code voor frictie zorgt tussen klant en horeca-eigenaar. Eerder werden bij een filiaal van de McDonald's in Nijverdal medewerkers lastiggevallen toen een man 'testte' of hij zonder de verplichte code binnen iets kon kopen. Nadat dit geweigerd werd, gedroeg hij zich licht agressief in de richting van de verkoopmedewerkers.
Een woordvoerder van McDonald's laat weten: "We zijn erg geschrokken van de respectloze benadering van de gast in de video naar onze crew. We betreuren dat zeer voor onze medewerkers. We begrijpen dat mensen het niet eens kunnen zijn met het overheidsbeleid. Maar zulk gedrag tegen onze crew is absoluut ongewenst. Zij doen hun werk en voeren de regels uit. En bezorgen gasten ook veel liever een goede tijd. Bij deze vragen we ook begrip voor onze medewerkers en alle horecamedewerkers die hier dagelijks mee te maken krijgen."
De agressie naar aanleiding van de QR-code zet snackbareigenaar Ben wel aan het denken. Moet hij niet stoppen met het vragen om de coronapas? "Stel dat er weer een pannenkoek uit z'n plaat gaat? Daar heb ik ook geen zin in. Maar het liefst volg ik gewoon de regels", aldus de jonge snackbareigenaar.
Ben gaat overigens gewoon vrolijk door met het frituren van kroketten en frikandellen. "Ik laat me niet klein maken", zegt hij tot slot.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.