Politiek
14 dec 2021, 06:35
Nederlanders verliezen het vertrouwen in de overheid, daarvoor waarschuwt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen dinsdag in De Telegraaf. Hij kreeg vorig jaar fors meer klachten van burgers binnen over het functioneren van de overheid.
De burger verdient een betere overheid, zegt Van Zutphen tegen de krant. Een overheid die zaken duidelijk uitlegt en opkomt voor hun belangen. Maar dat gebeurt niet, stelt de ombudsman vast. En daardoor verliest diezelfde burger volgens hem het vertrouwen in de overheid in een tijd waarin juist behoefte is aan zekerheid.
Hij wijst op de toeslagenaffaire en de gaswinning en bijbehoren aardbevingen in Groningen. "Dat zijn maar twee voorbeelden waarbij het vreselijk fout is gegaan", aldus de man die in Den Haag voor de belangen van burgers opkomt. "Maar de overheid heeft er weinig van geleerd, want nog steeds verkeren die mensen in grote onzekerheid over hun toekomst."
Er zijn volgens de ombudsman meer dossiers waarin het wantrouwen van burgers is aangewakkerd. "Denk aan de Belastingdienst, dat de gegevens van 270.000 burgers heeft opgenomen in de Fraude Signalering Voorziening, een zwarte lijst waar onschuldige mensen in waren opgenomen", aldus Van Zutphen.
De Nationale Ombudsman kreeg in 2020 zo'n 35.000 klachten binnen over de overheid. Dat zijn er fors meer dan het jaar ervoor. De meest gehoorde klacht is volgens Van Zutphen dat ambtenaren en instellingen "gewoon niet" reageren op vragen en bezwaren, terwijl termijnen ondertussen "gewoonweg" worden overschreden door de overheid.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.