Terug

Volg Hart van Nederland

Ouderenfonds trekt de stekker uit hulplijn voor eenzame ouderen: 'Het is verschrikkelijk, ik val in een gat'

Persoonlijke verhalen

11 feb 2022, 00:22

Zomaar even een wekelijks belletje met een onbekende, gewoon om even lekker te ouwehoeren over koetjes en kalfjes. De Zilverlijn is voor veel ouderen een medicijn tegen eenzaamheid, maar het Nationaal Ouderenfonds trekt per 1 maart de stekker uit de veelgebruikte belservice.

Een klap in het gezicht van Leen Molijn, die net als veel anderen vaak met de Zilverlijn belt. "Ik vind het heel erg", zegt Leen tegen Hart van Nederland. Al zes jaar lang maakt de 72-jarige dankbaar gebruik van de Zilverlijn. Het nieuws dat het stopt kwam dan ook als donderslag bij heldere hemel. "Die belletjes hebben een enorme impact op mijn leven gehad. Ik ga het enorm missen. Ik val in een gat. Ik heb niet meer het luisterende oor of een gezellig praatje."

Andere kant van de lijn

Niet alleen de eenzame ouderen balen van de beslissing van het Ouderenfonds. Ook de vrijwilligers van de Zilverlijn zelf hebben moeite met het besluit. "Voor de oudjes is het heel vervelend", vertelt vrijwilliger Kees Kopper. "Zij zijn 80 of 90 jaar en zijn al blij met één telefoontje in de week. Dit was juist zo uniek, en dan gaan ze er zomaar mee stoppen. Heel erg jammer."

Voor Leen - en voor veel andere ouderen - is de belservice een welkome uitkomst bij gebrek aan menselijk contact in het dagelijks leven. Leen kampt ook nog met een ongeneeslijke spierziekte, waardoor hij het huis vrijwel niet meer uitkomt. "En hier komt ook bijna niemand meer. Mijn kinderen wonen ergens anders en ik ben gepensioneerd. Voor mij was dit een enorm mooie uitlaatklep."

Het Nationaal Ouderenfonds laat in een reactie aan Hart van Nederland weten zich meer te willen richten op preventie van de eenzaamheid. "We focussen ons nu op lokale netwerken, daar is meer en beter overzicht. Daar zien wij toekomst in", zo luidt een deel van de reactie.

Moed erin

Toch houdt vrijwilliger Kees, die zeven jaar lang aan de Zilverlijn hing, de moed erin. Hij hoopt dat een sponsor bereid is om de belservice nieuw leven in te blazen. Lukt dat niet, dan blijft hij zelf gewoon actief. "Ik heb het nummer gekregen van een aantal mensen met wie ik elke week bel. Die blijf ik gewoon bellen als dit is afgelopen. Maar ik hoop dat het zover niet komt."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.