Terug

Volg Hart van Nederland

Rhodos-toerist Erik overweegt stappen tegen Corendon: 'Ik wil excuus, maar tot op heden niks'

Het beste van Hart

27 juli 2023, 18:45

Na de angstaanjagende ervaringen van Nederlanders op het door brand geteisterde Rhodos, is toerist Erik Meijvis van plan gerechtelijke stappen te nemen tegen reisorganisatie Corendon. Meijvis beweert dat Corendon 'met hun leven heeft gespeeld', door hen niet te informeren over de situatie en het gevaar ter plekke. "Corendon had het moeten afgelasten."

De beelden kennen we allemaal: Erik en zijn vrouw Daniëlla kwamen zondag met een trauma terug uit de brandende hel op Rhodos. De emoties waren overduidelijk zichtbaar, Erik kon zijn tranen nauwelijks bedwingen.

Bekijk die video hier terug:

Emoties en woede bij terugkeer toeristen uit Rhodos: 'Corendon heeft met ons leven gespeeld'
2:18
Emoties en woede bij terugkeer toeristen uit Rhodos: 'Corendon heeft met ons leven gespeeld'

Inmiddels zijn Erik en zijn vrouw een paar dagen terug in Nederland, maar de woede blijft. "We hadden nooit mogen vertrekken. Maar ik vind dat bij een pakketreis de veiligheid hoog in het vaandel moet staan."

Op het moment dat Erik vroeg op de zaterdagochtend naar Rhodos vertrekt, heeft hij alleen informatie over bosbranden bij Athene en in Zuid-Italië. "Maar geen woord over Rhodos." Met goede moed en na zeer lang uitgekeken te hebben naar de dure reis vertrekken hij en zijn vrouw naar het vakantie-eiland. Van tevoren werd hij niet gebeld, in het vliegtuig wordt met geen woord gerept over de bosbranden.

Ingesloten op strand

Als ze aankomen op het eiland begint een angstig gevoel het stel te bekruipen. Onderweg naar het hotel zien ze brandweerauto's, brandweerlieden. De hemel wordt steeds donkerder. "Roodbruine rookwolken kwamen achter het hotel vandaan. Na tien minuten kwam het brandalarm met 'Go, you, go' en toen moesten we rennen voor ons leven."

"In het begin denk je, dat gaan we wel redden. Maar het komt niet goed, want je wordt vermoeid en iedereen heeft zijn koffer. En dan zien je in de verte de vlammen aankomen." Zij en honderden andere toeristen lopen urenlang over het eiland tot ze op een van de stranden worden ingesloten door de snel oprukkende brand.

Meer Nederlanders moesten halsoverkop het eiland verlaten:

Nederlanders moeten halsoverkop vluchten voor bosbranden op Rhodos
1:06
Nederlanders moeten halsoverkop vluchten voor bosbranden op Rhodos

Uiteindelijk kunnen ze 's nachts mee op een boot. Na zo'n zes uur in het donker op het water te hebben gedobberd weten ze aan te meren bij een dorpje. Daar nemen ze een taxi naar de luchthaven. Niemand van Corendon te bekennen. "Toen heb ik een boze mail gestuurd naar Corendon en er alles ingezet en eisen dat ik werd teruggebeld." Korte tijd later later wordt hij gebeld met de vraag waar hij is. "Toen zei ik: 'Potverdorie, ik zit op het vliegveld. Ik kan beter vragen, waar zijn jullie?' Toen zei ze 'Meneer Meijvis, even stil. U kunt nú instappen in een vliegtuig die op u staat te wachten'", vertelt Erik. "Bij de balie was niks bekend. Maar wij rennen, en konden gelukkig instappen."

'Moeilijke zaak'

Corendon geeft aan zich te moeten baseren op de informatie van de instanties in het land zelf. Erik zegt daar in mee te kunnen gaan, "die kan je ook van alles verwijten. Maar op zo'n vliegveld zijn allerlei luchtvaartmaatschappijen, ze hebben ook een verantwoordelijkheid richting de reizigers om ons te informeren."

Erik Meijvis is nu in contact met verschillende advocaten over het mogelijk aanklagen van Corendon. "Maar zij geven aan dat het mogelijk een moeilijke zaak wordt omdat het eiland als rampgebied is verklaard", geeft hij aan. Wel kan hij rekenen op steun uit het Calamiteitenfonds, waardoor hij in ieder geval een deel van zijn kosten terug zal kunnen krijgen.

We hebben Corendon op basis van de kritiek van Erik Meijivis onderstaande vragen gesteld. Dit is hun volledige reactie:

Waarom vlogen er zaterdag nog vliegtuigen naar Rhodos terwijl de brand vergevorderd was?

Op het moment dat de familie Meijvis vertrok was er nog geen sprake van evacuatie van het gebied of het hotel waar zij zouden verblijven. Als dat wel het geval geweest, dan hadden wij de vakantiegangers die een hotel in het betreffende gebied hadden geboekt, uiteraard niet laten vertrekken.

Hoe besluiten jullie wanneer er een vliegtuig wel of niet naar een vakantiebestemming gaat als er op locatie sprake is van een natuurramp?

Corendon is een reisorganisatie en geen specialist op het gebied van bosbranden of ander onheil. Dat betekent dat we op al onze bestemmingen zullen moeten afgaan op de informatie die we krijgen van onze vertegenwoordigers ter plaatse en die is in belangrijke mate gebaseerd op de beoordeling en besluitvorming door de lokale autoriteiten. Wij kunnen en willen daar niet op anticiperen of van afwijken, juist omdat het niet onze expertise is. Een natuurbrand is een uiterst grillig en onvoorspelbaar fenomeen waar wij als reisorganisatie ieder jaar meerdere malen mee worden geconfronteerd.

Herkennen jullie je in het beeld dat de familie Meijvis schetst, dat jullie zo slecht bereikbaar waren?

De infrastructuur op Rhodos was dusdanig aangetast dat communicatie heel lastig was in het getroffen gebied omdat internet en wifi er ook uit lagen. Op de zaterdag was de reisleiding en het noodnummer daarom minder goed bereikbaar en de reisleiding was bovendien ook heel druk met ondersteuning van de evacuatie van alle hotels in deze regio. We hadden opgeroepen dat wanneer onze klanten geen contact konden krijgen met onze reisleiding, ze contact konden opnemen met ons hoofdkantoor in Nederland. De Customer Care afdeling van ons hoofdkantoor was 24/7 bereikbaar.

Is er een mogelijkheid voor reizigers om excuses en eventueel geld terug te krijgen?

Wij vinden het vreselijk dat dit onze gasten is overkomen en hadden hen deze gebeurtenissen heel graag willen besparen. Het moge duidelijk zijn dat wij hen nooit naar hun hotel hadden laten vertrekken als we ook maar het geringste vermoeden hadden van wat hen te wachten stond. De branden in Zuidoost-Rhodos zijn door het Calamiteitenfonds vastgesteld als calamiteit. Dat betekent dat de kosten voor de evacuatie en de niet-genoten vakantiedagen door het Calamiteitenfonds worden gedragen. Reizigers die als gevolg van de bosbranden op Zuidoost-Rhodos dus niet al hun vakantiedagen konden gebruiken, ontvangen een overeenkomstig deel van hun reissom terug.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.