Dieren
18 sep 2019, 07:00
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft Albert Heijn aangemerkt als Liegebeest van het jaar. De supermarkt heeft die eer te 'danken' aan de behandeling van zijn kippen. Op de verpakking van de 'nieuwe AH-kip' staat dat het pluimvee "meer ruimte" heeft, maar volgens Wakker Dier leven de dieren in werkelijkheid met zestien kippen op een vierkante meter, zonder daglicht. Milka, Bord Bia, Jumbo en, tot vorige week ook McDonald's waren tevens genomineerd voor de titel. 19.000 mensen brachten hun stem uit, waarvan er volgens de organisatie 7000 voor Albert Heijn kozen. "Dit is een duidelijk signaal aan Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie PR-praatjes slikken," aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Albert Heijn stopte in 2016, net als alle andere supermarkten, met de plofkip. Sindsdien heeft de grootste supermarkt van Nederland in vergelijking met zijn concurrenten de kleinste stappen gezet. Wakker Dier stelt dat de dieren op een A4'tje moeten leven, wat de leefbaarheid in de stallen ernstig aantast. Door de te krappe ruimte kunnen uitwerpselen niet drogen en staan de kippen in hun eigen natte, ammoniakrijke poep. Dit bezorgt de dieren voetzweren. Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn tot Liegebeest wordt verkozen. Twee jaar geleden gebeurde dat ook al. Toen liet de supermarkt in een Allerhande-artikel over serranoham een foto zien van varkens in de wei, terwijl de dieren in werkelijk in dichte, krappe stallen leven zonder stro, aldus Wakker Dier.
De andere genomineerden waren dit jaar de "teder geproduceerde" melkchocolade van Milka, "stressvrije" Ierse vleesrunderen van Bord Bia en "liefdevol" afgevoerde lammetjes van Jumbo’s geitenkaas. Jumbo heeft inmiddels aangegeven die uitspraak te betreuren en komt met een rectificatie. Lees ook: Vijf bedrijven maken kans op titel Liegebeest McDonald's was ook een van de genomineerden, maar werd vorige week uit de verkiezing gehaald na het aanpassen van een onjuiste claim op zijn website. McDonald's claimde volgens Wakker Dier ten onrechte te zijn gestopt met plofkip en alleen "100 procent enriched kippenvlees" te gebruiken. Vorig jaar werd Rabobank tot Liegebeest uitgeroepen vanwege een reclame waarin de bank claimde de voedingssector te gaan verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank miljarden in plofkippen, megastallen en fastfoodketens.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.