Terug

Volg Hart van Nederland

'Fastfoodketens doen niets aan welzijn kippen, Domino's Pizza grootste dierenbeul'

'Fastfoodketens doen niets aan welzijn kippen, Domino's Pizza grootste dierenbeul'

Dieren

15 jan 2020, 09:50

Fastfoodketens doen nauwelijks iets om het welzijn van kippen te verbeteren. Dat blijkt uit een jaarlijkse ranglijst van World Animal Protection, waarbij het dierenwelzijnsbeleid van grote ketens in kaart wordt gebracht. Domino’s Pizza scoort van alle ketens het slechtst. Kentucky Fried Chicken (KFC) is het enige bedrijf dat serieuze stappen zet in het verbeteren van dierenwelzijn.

Hoe gaan de fastfoodketens om met dieren?

In het onderzoek ‘The pecking order 2020’ worden de grootste ketens voor het tweede jaar beoordeeld. Dit gebeurt onder andere op concrete toezeggingen, ambities en transparantie over dierenwelzijn. Van de meeste bedrijven liggen de standaarden extreem laag, volgens World Animal Protection. Burger King, Pizza Hut en Domino’s Pizza scoren het slechtst. Wereldwijd worden ieder jaar zo’n 60 miljard vleeskippen geslacht, waarvan het overgrote deel plofkip is. De klanten van de grote ketens eten vlees van kippen die onnodig veel hebben geleden. Plofkippen zitten dicht opeengepakt in stallen, vaak zonder daglicht. Ze zijn eenzijdig doorgefokt op snelle groei, met allerlei welzijnsproblemen tot gevolg. Lees ook: Vijf bedrijven maken kans op titel Liegebeest "Helaas tonen de meeste bedrijven nauwelijks ambitie om de omstandigheden van deze dieren ook maar een klein beetje te verbeteren", zegt Dirk-Jan Verdonk, directeur van World Animal Protection. "Sommige bedrijven scoren zelfs lager dan een jaar geleden." Het lukt KFC wel om verschillende wijzigingen door te brengen. Zo gaat het bedrijf een langzamer groeiend kippenras gebruiken, dieren zullen meer ruimte en licht krijgen en kunnen dan beter hun natuurlijke gedrag vertonen. World Animal Protection roept ook banken, zoals Rabobank en ING op over te schakelen van plofkip naar een diervriendelijker kip. De banken financieren voor miljarden euro's fastfoodketens en hun kippenproducenten, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. Lees ook: Aldi en Lidl slechtste kipvleeswaren: alles zonder dierenwelzijnskeurmerk

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.