112
19 jan 2023, 13:30
De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel ByZaaza nadat er in korte tijd tientallen klachten zijn binnengekomen. Klanten klagen over de lange levertijd, extra kosten en een oneerlijk retourbeleid. Volgens de Consumentenbond lapt het bedrijf ook de regels over wettelijke rechten over retouren van klanten aan hun laars.
Naast de klachten bij de Consumentenbond, zijn ook mensen op reviewplatform Trustpilot niet te spreken over het bedrijf. Daar regent het honderden klachten over de webwinkel, die vol staat met kleding, schoenen en gadgets.
Volgens de klagers is de levertijd van een bestelling vaak weken in plaats van de beloofde vijf tot tien dagen. Daarnaast melden klanten dat ByZaaza vijftien euro in rekening brengt voor bestellingen die niet kunnen worden afgeleverd of niet worden opgehaald. Dat is tegen de regels, stelt de Consumentenbond.
Ook het retourbeleid is niet mals. De webwinkel stelt dat producten die retour worden verzonden alleen worden terugbetaald als de verpakking niet is geopend. Eerst een kledingstuk passen en daarna terugsturen is dus geen optie.
Volgens de Consumentenbond beperkt de webwinkel ook de wettelijke rechten van klanten als een product kapot is. Zo stelt de winkel dat een defect product binnen 14 dagen moet worden gemeld, omdat anders het retourrecht vervalt.
Volgens de wet hebben consumenten twee maanden de tijd om dat aan te geven. Daarnaast wil ByZaaza eerst een vervangend product sturen, en pas geld teruggeven als ook dat product defect blijkt. Ook dat is niet de bedoeling.
De website lijkt daarnaast op een gehaaide manier het vertrouwen van klanten proberen te winnen. Hoewel de tevredenheidsscore van 4,7 op de website in eerste instantie geruststellend oogt, zet de Consumentenbond daar vraagtekens bij. "Deze lijkt sterk op scores die consumenten op Trustpilot aan producten en bedrijven kunnen geven. De score is bij ieder product hetzelfde (4,7) en is niet aanklikbaar", aldus de bond. Trustpilot waarschuwt op zijn eigen site ook dat ByZaaza de voorwaarden van de reviewsite schendt.
Ontevreden klanten lukt het niet om in contact te komen met het bedrijf, omdat ByZaaza telefonisch en per e-mail onbereikbaar is. Ook de Consumentenbond slaagde er niet in om contact te leggen. De Consumentenbond heeft de Autoriteit Consument & Markt geïnformeerd over het bedrijf.
Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.