112
8 mei 2023, 22:10
Frits en Angelique Smeets uit het Limburgse Sittard dachten een betrouwbare budgetbeheerder in de hand te hebben genomen om hen te helpen hun schulden af te lossen. Maar de man stak het grootste deel van hun 'afbetalingen' in eigen zak. "Onze centen krijgen we niet meer terug".
"Het is niet te bevatten. We hadden al schuldenvrij kunnen zijn", vertelt Angelique aan Hart van Nederland. "We hadden het allemaal al achter de rug kunnen hebben." In plaats daarvan kunnen ze nu van voren af aan beginnen.
"Na 4,5 jaar kom je erachter dat alles waarvoor je gewerkt hebt en gespaard hebt, dat dat er gewoon niet meer is", vertelt Frits. "Ik had nu mijn pensioen op kunnen bouwen. Ik ben ZZP'er dus ik moet dat zelf regelen."
De beheerder helpt Frits en Angelique 4,5 jaar lang en in die tijd begint hij zelfs als een vriend te voelen. "We konden hem dag en nacht appen. Als we iets nodig hadden, werd dat meteen geregeld. En het was een hele vriendelijke man en het werd ook meer vriendschappelijk na al die jaren", vertelt Angelique.
Ze komen achter het ware verhaal als een politieman voor de deur staat om te vertellen dat hun budgetbeheerder zelfmoord heeft gepleegd. Hij heeft een afscheidsbrief voor ze geschreven. "Hij gaf ons nog tips", zegt Frits bijna lachend. "Niet te veel geld uitgeven, hard blijven werken, dan kom je er wel uit. En: zorg dat je weer inzicht krijgt in je bankzaken."
Dat kregen ze drie dagen later. "Toen vielen we van de ene verbazing in de andere. Ik was aan het werk en m'n vrouw stuurde de ene na de andere app: 'kijk eens wat hij nou weer heeft afgeschreven."
Wat schreef hij eigenlijk niet af? "Hij heeft zijn gemeentebelasting ervan betaald, maar ook elektriciteit, z'n inboedel, kleding, beddengoed, hoeren, hotels, etentjes. Je kan het zo gek niet bedenken", aldus Angelique. Nadat ze alles bij elkaar optellen komen ze op een enorm bedrag uit: 72.000 euro.
Maar hoe heeft het zover kunnen komen? "In het begin had hij een softwareprogramma waarin je kon zien wat er betaald was en hoeveel schulden we nog hadden staan. Dat liep vast en toen zeiden we meerdere keren dat we het niet prettig vonden en inzage wilden."
De beheerder stelde voor om iedere drie maanden samen te zitten en een uitdraai mee te nemen van dat programma. "En dat was altijd goed onderbouwd", legt Frits uit. "Het stond zwart op wit en we kregen iedere week een bedrag waar we van leefden. Maar we konden nooit zien wat er daadwerkelijk op de rekening gebeurde."
Frits en Angelique krijgen hun geld niet meer terug. Ze deden aangifte en keken of ze ergens hulp konden krijgen, maar dat kregen ze niet. "We hebben wel een betalingsregeling met de Belastingdienst", zegt Angelique. Op die manier konden ze voorkomen dat ze nog verder in de schulden raakten.
Frits en Angelique vertellen hun verhaal aan Hart van Nederland:
"Onze centen krijgen we niet meer terug", zegt Frits. "Het enige wat we kunnen doen is andere mensen waarschuwen. Ga niet zomaar met iemand in zee. En zorg dat je altijd inzicht hebt." En het belangrijkste: "Als je financiële hulp nodig hebt, wend je tot de gemeente. Laat je adviseren over welke instanties er zijn en welke te vertrouwen zijn."
"Er wordt overal reclame gemaakt, maar je kunt nergens zien of er een keurmerk aan vastzit. Dat bestaat niet. Daar zal zeker iets aan moeten gebeuren. Zeker aangezien mensen in deze tijd veel in financiële problemen hebben."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.