112
20 aug 2022, 22:04
Kapster Margherita Hendrikse en haar partner Arnold Bergmans uit Den Haag zijn ten einde raad. In een zoektocht naar verkoeling heeft iemand vorige week vrijdag een brandkraan opengedraaid in hun straat. Het water spoot alle kanten op, maar duizenden liters water stroomden ook hun kapsalon en huurwoning binnen. De verzekering keert echter niets uit en hun woning is onbewoonbaar verklaard.
"Een vandaal heeft op de stoep voor ons huis annex kapsalon een brandkraan opengetrokken. Via het balkon is al het water in naar binnen gelopen en al het water is via plafond naar beneden gekomen in ons woonhuis en kapperszaak", vertelt Margherita zaterdag aan Hart van Nederland. "Duizenden liters water. Binnen een half uur stond alles blank, alle huisraad en apparatuur. Alles nat, kapot."
Woningcorporatie Vestia, eigenaar van het huurpand, verwijst het stel door naar hun verzekeraar. Maar de verzekeraar weigert de schade te vergoeden, omdat deze niet door de woonverzekering wordt gedekt. "Die zeggen: het is vandalisme, dus de schade wordt niet gedekt."
Ondertussen is hun woning door de waterschade onbewoonbaar verklaard. "We staan nu op straat", vertelt Margherita. "Mijn zoon zit nu in een hotel en wij slapen noodgedwongen op een camping. We hebben alle instanties gebeld, maar niemand komt met een oplossing." Ondanks al hun inspanningen heeft het gezin nog altijd geen zicht op een andere woning. "We worden van kastje naar de muur gestuurd."
Ook heeft het stel bijna geen inkomen meer. Hun kapperszaak was tijdens de coronalockdown al wekenlang gesloten en tot overmaat van ramp moeten ze door de waterschade nu wéér dicht. "De komende tijd zijn we weer gesloten en dat na de coronaperiode, dus weer bijna geen inkomsten. We zijn ten einde raad", zegt Arnold.
Vestia laat zaterdag in een schriftelijke reactie aan Hart van Nederland weten het "heel vervelend" te vinden dat Margherita en haar gezin tijdelijk niet in hun woning en bedrijfsruimte kunnen verblijven. "Wij doen er alles aan om de schade die aan de constructie is ontstaan zo snel mogelijk te herstellen zodat zij weer gebruik kan maken van de woning en bedrijfsruimte", staat verder te lezen in de reactie.
Volgens Vestia heeft Margherita eerder deze week al het advies gekregen om contact op te nemen met haar verzekering. Die bepaalt vervolgens welke schade en/of kosten worden vergoed. "We hebben vandaag contact gehad met mevrouw en begrepen dat de verzekering helaas niets voor haar kon doen. Wij gaan nu met mevrouw verder in gesprek om te kijken naar een oplossing", aldus de woningcorporatie. Verzekeraar VKG was zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.