Terug

Volg Hart van Nederland

Passagiers steeds vaker kort lontje, agressie op vluchten neemt toe

112

7 aug 2021, 11:28

Schreeuwende passagiers die elkaar de huid vol schelden, duw- en trekwerk en mensen die met elkaar op de vuist gaan, met beide benen op de grond kan dat al voor veel problemen zorgen. Maar op ruim 10 kilometer hoogte kan het gevaarlijke situaties opleveren. Cabinepersoneel krijgt aan boord steeds vaker te maken met agressie. Sterker nog, het aantal incidenten neemt ieder jaar toe.

De vakbonden zijn er wel klaar mee, en willen dat er wordt ingegrepen. "Waar we vroeger vooral service verleenden, zijn nu veel bezig met handhaving en de-escalerend handelen", vertelt Patrick Pit, bestuurslid van FNV cabine aan Hart van Nederland. Als eerste zouden de zwarte lijsten tussen verschillende luchtvaartmaatschappijen uitgewisseld moeten worden, vinden zowel FNV Cabine als de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel. Als je jezelf nu de ene dag onmogelijk maakt bij KLM, kun je de volgende dag gewoon vrolijk met Lufthansa, Transavia of RyanAir op reis.

Dat ligt aan de privacywetgeving, legt FNV-vakbondsbestuurder Birte Nelen uit. "Wij willen samen met onze collega-vakbonden dat er op Europees niveau afspraken komen over de uitwisseling van deze ‘no fly lists’, waar dat nu niet mogelijk is."

Stijging incidenten

Dat terwijl het aantal incidenten steeds verder toeneemt, vertelt Nelen. "Wij hebben cabineleden bij KLM, Transavia en TUI en horen jaar na jaar dat het aantal incidenten aan boord toeneemt. Dit blijkt ook uit alle geregistreerde meldingen over ‘unruly passengers’."

"Zeker nu in coronatijd hebben passagiers te maken met een stressvolle voorbereiding van hun reis in verband met alle inreisbeperkingen. Dat leidt samen met het moeten dragen van een mondkapje aan boord tot meer spanning tussen passagiers onderling dan voor corona."

Hooligans

Patrick Pit, werkte een aantal jaar terug als purser op een KLM-vlucht vanuit Istanbul. Na een voetbalwedstrijd van Fenerbahçe ontstond er door een groep van zo'n 40/45 supporters een zeer gespannen sfeer in het vliegtuig. "Toen de deuren waren gesloten begonnen zij met spreekkoren, het is daarna flink geëscaleerd", weet Pit te vertellen. En daar bleef het niet bij, de supporters pakken drank van de trolley af en beginnen zelfs meegebrachte alcohol te nuttigen. Daarna ontstonden er nog opstootjes met andere passagiers.

Bij terugkomst zijn er destijds drie hooligans op de no-fly-list van KLM gezet, waardoor ze vijf jaar niet welkom waren bij de maatschappij. Maar volgens de huidige regels zouden diezelfde raddraaiers zonder problemen bij een concurrent in kunnen stappen.

Grondpersoneel

Een andere oplossing zou meer grondpersoneel kunnen zijn, vertelt Nelen. "Wij zien op Schiphol dat er een tekort is aan grondpersoneel, dat leidt tot een hoge werkdruk en soms niet goed ingewerkt personeel. Daardoor komen soms de mogelijkheden om tijdig in te grijpen in het geding, waardoor er toch iemand aan boord stapt die door zijn gedrag al eerder op had moeten vallen op de luchthaven."

De vakbondsbestuurder legt uit: "Er zijn meerdere contactmomenten op de luchthaven voordat passagier aan boord is. Iemand gaat door de beveiliging en heeft bij de gate contact met het grondpersoneel. Zowel grond- als cabinepersoneel is op getraind om alert te zijn, een gesprek aan te gaan en waar nodig in te grijpen bij intimiderend of agressief gedrag."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.