112
26 juli 2023, 12:25
Op het vrachtschip ten noorden van Ameland zijn nog steeds vuurhaarden te zien en is veel rookontwikkeling, meldt de Kustwacht. Volgens een woordvoerder is het daardoor nog niet mogelijk om bergers aan boord van het schip te laten, die nodig zijn om het weg te kunnen slepen.
De situatie is op dit moment stabiel, zegt de zegsman. De noodverbinding die nu is gemaakt, is bedoeld om het schip op zijn positie te houden. Op dit moment kijken de kustwacht, Rijkswaterstaat en een bergingsmaatschappij naar wat het beste plan van aanpak is.
Bij de bestrijding van het vuur en de hulp voor slachtoffers komt heel wat kijken:
Volgens Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, is het blussen van elektrische auto's een moeilijke klus. Het vraagt om een specifieke methode.
Het Panamese schip Fremantle Highway heeft 2857 auto's aan boord, waarvan 25 elektrische auto's. Volgens Hessels maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het "lastig" het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken.
"Dit herontsteken komt door de zogenaamde thermal runaway, een chemisch proces waarbij batterijcellen in het accupakket opwarmen", legt Hessels uit. "Hierdoor worden andere cellen ook warm, waardoor ook deze in thermal runaway raken. De thermal runaway breidt zich op deze manier uit door het batterijpakket."
Daar komt bij dat deze auto's zo gebouwd zijn dat water niet bij de batterij kan komen. "Als je door een plas water rijdt, wil je niet dat water de batterij in komt. Daarom is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig." De enige manier is daarom om de batterij langdurig onder te dompelen in water.
Hessels kan niet ingaan op de specifieke situatie bij Ameland, maar zegt dat bij dit soort branden het scheepspersoneel en de brandweer "razendsnel" moeten kunnen optreden, omdat de brand zich snel kan verspreiden. Ook moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. "Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen mogelijkheden meer om de brand te onderdrukken", aldus Hessels.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.