Eten
16 dec 2024, 16:16
Albert Heijn is dit jaar de winnaar van het "Gouden Windei". De supermarkt wint de spottend bedoelde prijs voor misleidende producten van Foodwatch met zijn diepgevroren lekkerbekjes. De samenstelling van het product is namelijk enkele jaren geleden veranderd: van 75 procent koolvis naar 55 procent, terwijl de korst dikker is geworden en de prijs hetzelfde is gebleven. Krimpflatie, oordeelt Foodwatch.
Het is momenteel een spannende tijd voor vishandelaren in Amsterdam. De vishandel in de hoofdstad kan zomaar in 10 jaar verdwijnen, zo is te zien in bovenstaande video.
Met krimpflatie of 'beknibbelflatie' bedoelt Foodwatch dat "stilzwijgend iets wordt veranderd aan ingrediënten, in kwaliteit of hoeveelheid, zonder dat daar een lagere prijs tegenover staat". De hele verkiezing stond dit jaar in het teken van dit fenomeen.
Foodwatch kreeg van Albert Heijn zelf te horen dat het bedrijf met de dikkere korst slechts de voorkeur van consumenten volgt. De dikkere laag paneermeel is er al sinds 2019 en kwam er op basis van consumentenonderzoek, liet de supermarktketen na de nominatie weten. Foodwatch vindt dat het bedrijf hierover duidelijkheid had moeten geven op de verpakking.
De lekkerbekjes kregen ondanks de kritiek van Albert Heijn de meeste stemmen van het publiek, dat de winnaar mocht aanwijzen. De supermarktketen wil vanwege de onenigheid de prijs niet in ontvangt nemen.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.