Terug

Volg Hart van Nederland

'Verloren pakketten' vinden in Utrecht nieuwe eigenaar: 'Net een grabbelton'

Kopen en besparen

11 sep 2024, 19:17

Een pakketje kopen zonder te weten wat erin zit. Waarom zou je dat doen? Blijkbaar is het interessant genoeg voor mensen om deze week naar Utrecht te gaan. Daar is een pop-up store waar mensen 'verloren' pakketjes kunnen kopen. De nieuwe eigenaars wagen een gokje, want koop je een pakketje met een leuk shirt of blijf je achter met kattenvoer?

Hart van Nederland was bij het openen van de pakketjes, en daar kwamen veel bijzondere momenten voorbij. Wat er in de pakketjes zit, zie je in bovenstaande video.

Stel je voor: je koopt een pakketje, wacht geduldig tot die komt, maar dan komt het pakket maar niet. Na een belletje naar het postbedrijf krijg je te horen dat het pakketje verloren is en dat ze er niet naar op zoek gaan.

Trieste ontwikkeling

"Dat is een ontzettend trieste ontwikkeling", legt e-commerce expert Chantal Schinkels uit. "Bedrijven hechten zo weinig waarde aan pakketjes die rondzwerven dat het voor hen goedkoper is om het te laten verbranden of als verloren te beschouwen."

"Het is dan gewoon goedkoper om het weg te gooien."

Chantal Schinkels, e-commerce expert

Volgens de expert kost het een groot warenhuis 15 euro om een geretourneerd pakket weer terug te krijgen in het assortiment. "Het is dan gewoon goedkoper om het weg te gooien."

Grabbelton met goedkope producten

Steeds meer bedrijven spelen in op het verdienmodel rondom deze 'verloren' pakketten. Ze kopen de pakketten op in bulk waarna de pakketten op basis van gewicht als 'verrassingspakket' weer worden verkocht. "Het gaat dan vooral om pakketten die van de band zijn gevallen, verkeerd gescand of een verkeerd adres hebben gekregen waardoor ze ineens in een heel ander land terecht zijn gekomen", legt Schinkels uit.

Het verkoopsysteem heeft volgens Schinkels iets weg van een grabbelton met goedkope producten. "Hierdoor denk je dat je iets goedkoops koopt, terwijl het altijd duurder uitvalt. Het valt ook heel vaak tegen waardoor je teleurgesteld raakt. Maar toch schatten we ons rijk en kopen we nog een keer iets in de hoop dat we nu wél iets duurs krijgen."

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Dat bedrijven dit soort verloren pakketten opkopen, vindt Schinkels een goede ontwikkeling. Zo worden dit soort pakketten niet meer weggegooid of verbrand. Maar het heeft ook een keerzijde, zegt Schinkels. Het zorgt voor nog meer gemakzucht bij postbedrijven om die pakketten maar te verkopen. "Dit zie je al gebeuren in Frankrijk. Daar worden de prijzen van dat soort pakketten duurder en worden postpakketbedrijven lakser om maar niet te hoeven retourneren."

Reactie PostNL op het omgaan met pakketten die niet bezorgd kunnen worden:

Pakketten met een barcode die niet bezorgd kunnen worden gaan naar een centrale locatie/pakkettensorteercentrum – Lost & Found depot. Hier wordt het pakket door een speciaal team onderzocht en indien nodig geopend om te onderzoeken of er wellicht een pakbon of andere aanwijzing in het pakket zit waardoor het alsnog terug in het verzendproces gebracht kan worden. Hierdoor kan een groot aantal van die pakketten na enig speurwerk alsnog de sorteerband op (indien nodig met een briefje met uitleg waarom het pakket geopend is). 

Als dit niet lukt, fotograferen en registreren we de inhoud van het pakket. In de regel bewaren we het maximaal een jaar. Als er navraag gedaan wordt bij de klantenservice kunnen we zo’n pakket dan alsnog bij de ontvanger of verzender afleveren. Als na de bewaartermijn geen navraag is gedaan naar het pakket doen we nog 1 laatste check op basis van de foto’s en eventuele barcodes op het pakket. Daarna wordt de inhoud van het pakket – afhankelijk van de waarde - gerecycled, verkocht (bijvoorbeeld via Retourplaza) of geschonken aan een kringloopwinkel of goed doel. 

Het exacte aantal specificeren we niet maar het gaat om een heel klein percentage van het totale aantal pakketten dat we verwerken (dat is gemiddeld 1,1 miljoen pakketten per werkdag). 

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.