Terug

Volg Hart van Nederland

Maand geen treinen tussen Valkenburg en Heerlen door dassenburcht

Maand geen treinen tussen Valkenburg en Heerlen door dassenburcht

Reizen

27 juli 2023, 20:35

Door een dassenburcht bij het spoor bij Voerendaal rijden er van 1 tot en met 25 augustus geen treinen tussen Valkenburg en Heerlen. Dat bevestigt Arriva aan 1Limburg. Reizigers zullen 15 tot 30 minuten langer onderweg zijn.

De stoptrein op de Heuvellandlijn rijdt nog wel tussen Maastricht en Valkenburg en Arriva zet bussen in. ProRail is al begonnen met het verjagen van de dassen, zodat ze ergens anders een burcht bouwen en deze gaten dichtgemaakt kunnen worden. Een dassenburcht kan er namelijk voor zorgen dat het spoor verzakt, wat gevaarlijk is.

Dassen hebben de afgelopen maanden regelmatig het treinverkeer ontspoord. Zo ook tussen Den Bosch en Eindhoven in maart:

Dassen leggen treinverkeer stil
0:32
Dassen leggen treinverkeer stil

Dassen graven holen in de grond onder het spoor. Kleine holen kunnen niet zoveel kwaad, maar op een gegeven moment ontstaan er burchten die ervoor kunnen zorgen dat het spoor verzakt.

ProRail kan de veiligheid dan niet garanderen. Dat was een paar maanden geleden aan de hand in Molkwerum en in Esch, waardoor twee keer in een korte tijd een heel treintraject stil werd gelegd.

Waarom staan de treinen zo lang stil?

Volgens ProRail komt dat vooral doordat er speciale procedures zijn om de das weg te kunnen halen bij het spoor. De das is namelijk een beschermde diersoort, dus daar heeft het bedrijf vergunningen voor nodig. Het aanvragen van die vergunningen duurt erg lang.

Maar ook als ProRail eindelijk een vergunning heeft om de dassen te verplaatsen, duurt het nog even totdat de dieren weg zijn en de grond onder het spoor weer stabiel is.

Dassenwerkgroep zei eerder tegen Hart van Nederland dat de dassenpopulatie zich meer en meer uitbreidt, waardoor ze op veel meer plekken voorkomen. Zij vinden dat er al veel eerder actie ondernomen had moeten worden om te voorkomen dat de dassen voor problemen zouden zorgen bij ProRail.

Friso Derikx, voorzitter van de Stichting Dassenwerkgroep Brabant, vindt dat ProRail een algehele ontheffing moet hebben, net zoals de waterschappen. Met zo'n ontheffing kan het bedrijf al ingrijpen als er een beginnend hol is en niet pas bij een burcht.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.