Terug

Volg Hart van Nederland

Is jouw koffer achtergebleven op Schiphol? Dit zijn je rechten

Reizen

22 juli 2022, 12:58

Het is de vrees van iedere vliegtuigpassagier: ben je aangekomen op je bestemming, kan je welverdiende vakantie nu écht beginnen, rolt je koffer niet van de band. Een valse start van je reis. Maar waar heb je recht op als je bagage is achtergebleven?

Het blijft altijd een spannend moment op een buitenlands vliegveld als de eerste koffers van de band rollen, want heeft jouw bagage óók de oversteek gemaakt? Zeker nu met de chaos op Schiphol. Daar liggen inmiddels duizenden koffers die door de drukte zijn achtergebleven op de luchthaven. Wanneer ze worden nagestuurd weet niemand.

Maar wat als ook bij jou de pech toeslaat: de bagageband wordt stilgezet en jouw koffer ligt er niet op? Caspar Janssens is als advocaat gespecialiseerd in consumentenrecht en geeft vrijdag - op de dag dat ook in het zuiden van Nederland de zomervakantie begint - advies in de ochtendshow op Radio Veronica.

Bewaar je bagagesticker goed

De eerste tip van Janssens moet je al voor vertrek uitvoeren. "Maak een foto van je koffer, zodat je kunt aantonen dat 'ie niet beschadigd was toen je hem meegaf", legt hij uit. Vervolgens is het belangrijk om je bagagesticker niet kwijt te raken en dus goed op te bergen, die heb je namelijk mogelijk later hard nodig als je koffer zoek raakt.

Want wanneer duidelijk is dat je bagage niet is meegegaan op de vlucht, moet je zo snel mogelijk naar de balie van de airliner, aldus de advocaat. "Vraag daar om een zogenoemd 'peer'-formulier, waarop je die sticker kunt plakken. Aan de hand daarvan kun je dan je bagage claimen."

'Redelijke' kosten worden vergoed

Maar met zo'n formulier krijg je natuurlijk niet meteen je koffer terug. Je komt als reiziger zonder spullen aan, dus moet je ter plaatse dingen kopen: toiletspullen, cosmetica, maar soms ook extra kleren. Wie gaat dat betalen? Volgens Janssens is het antwoord op die vraag "heel simpel". "Dat moet de luchtvaartmaatschappij betalen", zegt hij stellig.

Die moet in een zo'n situatie namelijk alle 'redelijke' kosten vergoeden. Maar ja, wat valt daar dan precies onder? "Daar kun je over twisten", erkent de consumentenrechtenadvocaat. "In ieder geval vallen je toiletspullen er wel onder, dus je kunt gewoon een tandenborstel, tandpasta en deodorant kopen."

'Stampij maken wil weleens helpen'

Zaken als kleding zijn ingewikkelder, weet Janssens uit ervaring. Een paar jaar geleden raakte zijn bagage kwijt tijdens een reis naar New York. "Ik had de volgende dag een zakelijke afspraak, dan kun je niet in spijkerbroek komen aanzetten. Dus ik zei: als ik morgen mijn koffer niet heb, koop ik een pak."

Kennelijk vond de luchtvaartmaatschappij dat een nieuw pak niet onder 'redelijke' kosten viel, vertelt de advocaat. "Om vier uur 's nachts werd mijn koffer alsnog afgeleverd", lacht hij. "Stampij maken wil dus nog weleens helpen." Al vraagt hij zich wel af in hoeverre airliners met de chaos op Schiphol in staat zijn om achtergebleven bagage snel op te sturen.

Geld claimen bij reisverzekering?

Sommige vakantiegangers stappen pas na hun reis naar de vliegmaatschappij, maar dat raadt Janssens gedupeerde passagiers ten zeerste af. "Je moet er echt snel achteraan gaan. Je kunt een maatschappij namelijk maar een paar weken aansprakelijk stellen." Soms kun je je kosten ook declareren bij je reisverzekeraar. "Maar dan moet je wel je polis helemaal uitpluizen."

Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.