Terug

Volg Hart van Nederland

Treinstoring: alternatieven en adviezen als je toch op pad moet

Reizen

5 juni 2023, 08:34

De IT-storing bij de verkeersleidingspost van ProRail in Amsterdam zorgt voor ernstige verstoringen in het treinverkeer. Er rijden geen treinen van en naar Amsterdam Centraal en Schiphol Airport, en ook andere routes rond Amsterdam ervaren hinder. Waarmee moet je rekening houden en wat moet je doen als je toch op je bestemming wil komen? Lees het hier.

Situatie per route

ProRail en NS adviseren reizigers over het algemeen om alternatief vervoer te regelen of, indien mogelijk, thuis te werken. Er wordt geadviseerd om vandaag niet naar Amsterdam te reizen met de trein. De treinen rijden niet naar Amsterdam Centraal, maar ook niet naar omliggende stations zoals Schiphol Airport, Weesp en andere Amsterdamse stations. Reizigers die al in Amsterdam zijn wordt geadviseerd om de metro, tram of bus te nemen.

Verder verschilt de situatie per route. Tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijden er minder sprinters, waardoor de reistijd met ongeveer 30 minuten wordt verlengd. Tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal rijden er minder intercity-treinen door de systeemstoring.

Internationale treinen vanuit en naar Amsterdam zijn eveneens getroffen. Er zijn geen treinen die rijden naar Brussel, Berlijn en Frankfurt.

Bekijk de laatste informatie hier:

Nog altijd drama op het spoor: reizigers stranden op stations en Ziggo Dome
3:38
Nog altijd drama op het spoor: reizigers stranden op stations en Ziggo Dome

Alternatief vervoer

Reizigers wordt geadviseerd om niet naar Amsterdam en omgeving te reizen, maar om alternatieve vervoersmogelijkheden te zoeken of thuis te werken, indien mogelijk. NS suggereert ook de mogelijkheid van #treinpoolen, een optie waarbij reizigers op Twitter of andere sociale media kunnen samenwerken om naar hun bestemmingen te komen.

Vanwege het grote aantal mensen dat getroffen wordt door de treinstoring, heeft NS aangegeven dat het niet mogelijk is om vervangende busdiensten op de getroffen trajecten in te zetten.

Schiphol

Schiphol raadt reizigers aan om met alternatief vervoer naar de luchthaven te komen vanwege de treinstoring rond Amsterdam. "Laat je brengen of neem de taxi of de bus", zegt een woordvoerder van Schiphol maandagochtend. Het vliegveld heeft personeel ook gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken.

De woordvoerder van Schiphol kan niet aangeven of door de problemen veel mensen hun vlucht hebben gemist. Ook is het volgens hem nog te vroeg om te praten over zaken als schade.

Tot wanneer duurt deze situatie?

De IT-storing bij de verkeersleidingpost van ProRail in Amsterdam blijft de treindienstverlening ernstig verstoren. Op de website van de NS staat dat de verwachte duur is gesteld tot 09:00 uur, en hierna het treinverkeer weer kan opstarten. Daarna zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog wel problemen en vertragingen op het spoor zijn doordat treinen niet op de juiste plekken staan.

Verdere updates zullen worden verstrekt door ProRail en de NS, en reizigers worden aangeraden om de Reisplanner in de gaten te houden voor de meest actuele informatie.

Hoe kan ik schade claimen?

Als je vertraging hebt opgelopen door de storing, kun je mogelijk in aanmerking komen voor een vergoeding van de NS. Hiervoor dien je een claim in via het 'Geld terug bij vertraging'-programma van de NS.

In het geval van deze specifieke storing, als je alternatieve vervoerskosten hebt gemaakt (zoals voor taxi's of bussen), zou je deze kosten mogelijk kunnen claimen bij de NS Klantenservice. De NS adviseert om altijd de bonnen te bewaren van de gemaakte kosten.

Als je internationaal reist, is de procedure anders. Je moet contact opnemen met de klantenservice van de betreffende internationale vervoerder of het verkooppunt waar je je ticket hebt gekocht om de mogelijkheid van compensatie te bespreken.

Voor schadeclaims met betrekking tot gemiste vluchten of andere situaties die voortvloeien uit de treinstoring, wordt aangeraden om contact op te nemen met je reisverzekering. Zij kunnen je meer informatie geven over de mogelijkheid tot het indienen van een claim.

Actuele informatie

In alle gevallen wordt geadviseerd om goed op de hoogte te blijven van de officiële communicatiekanalen van de NS, ProRail en andere relevante organisaties om up-to-date te blijven over de situatie en eventuele compensatieprocedures.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.